Nabi s.a.w. bersabda : Sampaikanlah daripadaku walaupun satu ayat. (Sahihain)

Selasa, 7 September 2010

EDISI KHAS SEMPENA SAMBUTAN AIDUL FITRI : UNIVERSITI BRITISH AL-AZHAR DAN MISTERI YANG ADA DI DALAMNYA


KENANGAN BERHARI RAYA DI BUMI ANBIYAK. SELAMAT HARI RAYA AIDUL FITRI, MAAF ZAHIR DAN BATIN. DI DEPAN ANA YANG SEDANG DUDUK TU USTAZ ZAHZAN, TAPI JANGAN TANYA BELIAU SIAPA DI BELAKANGNYA TU, RAHSIA !!!



Selamat Hari Raya Aidul Fitri semua, di mana sahaja antum berada, moga antum semua sentiasa di dalam rahmat Allah s.w.t. Artikel kali ini ialah yang terakhir tentang negara Arab yang sebenarnya mempunyai hubungan akrab dengan kita di Nusantara ini. Jadi sebelum kita pulang ke Nusantara untuk berhari raya, elok dulu kita singgah sebentar ke negara Mesir yang pernah suatu ketika dahulu merupakan negara yang kaya raya tetapi jatuh papa kedana selepas jatuhnya institusi pemerintahan Ahlul-Bait Syarif-Syarif Mekah dan Ahli-Bait Merong Maha Wangsa di alam Nusantara. Di bumi Arab yang bertuah ini suatu ketika dahulu pernah ditawan sebentar oleh tentera Perancis sekutu baik kerajaan Islam Turki pada tahun 1798 hingga tahun1801 masihi. Semasa bumi berkat dengan khazanah Islam tulen di rebut semula oleh Panglima-Panglima Ahlul-Bait, Turki Usmaniyyah dari tangan-tangan musuh-musuh Allah dengan bantuan armada laut British, orang Islam menjadi tenang semula dari ancaman musuh-musuh Allah ini. Manakala Raja Daerah Turki Usmaniyyah pula di pecat sebagai penjaga Ribat Barat orang-oarang Islam, kerana kecuaiannya menjaga keselamatan dan kemaslahatan orang-orang Islam di Barat wilayah Islam ini. Raja Daerah yang malang ini bernama Raja Salim III ini di ganti dengan Raja Mahmud II pada tahun 1807, untuk mengekalkan survival maruah Islam di sana. Tapi malang tidak berbau, bila takdir Allah untuk umat di akhir zaman ini tiba, apabila British yang penuh muslihat dan tipu daya itu serta dianggap kawan baik dan sekutu rapat Panglima-Panglima Turki, menjajah pula Mesir sekalipun perbagai usaha di buat untuk mempertahankannya.





Dari pengalaman British dan para Imperialis Barat yang lain, apabila menjajah kawasan dan daerah orang-orang Islam, mereka selalu mendapat tentangan dari golongan ulama. Golongan ulama ini bukan sahaja mengepalai ketumbukan tentera Islam menentang mereka semasa usaha penaklukan, malah selepas penaklukan sekalipun, contohnya Syekh Abdul Samad Palembangi, Raja Haji, Imam Bonjol Padang, Raja Alang Alauddin, Mat Sirat dan lain-lain. Malah ada sesetengah ulama ini menjadi Sultan dan raja-raja daerah di kawasan masing-masing. Ini menyebabkan musuh-musuh Allah ini menjadi gerun dan giat membangun sekolah-sekolah, kolej-kolej malahan universiti, agar umat Islam secucuk juga seia dan sekata dengan pemikiran mereka. Walaupun pelbagai usaha di buat agar golongan ibubapa menghantar anak-anak mereka ke sekolah Barat misalnya di buat sekolah Inggeris Free School dan Kolej Sultan Abdul Hamid, tapi masih ada lagi orang-orang Islam ini menghantar anak mereka ke sekolah-sekolah agama. Untuk memecah kebuntuan permasalahan ini, mereka mesti dapat atau tidak dapat mestilah membina satu pusat pengajian Islam di negara orang-orang Islam agar agenda-agenda karut dan palsu mereka dapat di tunaikan tanpa di sedari oleh mereka. Selepas itu bolehlah mereka membuat Fakulti Pengajian Islam pula di universiti-universiti mereka Eropah dan di benua Amerika, yang kononnya berautoriti tinggi sebab mengikut Modul pengajian universiti di negara Islam tadi. Semasa penjajahan ke atas Mesir berjaya di buat, mereka mencari-cari tempat yang sesuai dan khas, untuk di guna pakai sebagai bakal mengikut telunjuk jari dan arahan Barat.





MASJID AZHAR DI TENGAH-TENGAH BANDAR KAHERAH YANG PENUH DENGAN MAKSIAT TERUTAMANYA TARIAN GELEK, TELAH DI PILIH OLEH BRITISH SEBAGAI UNIVERSITI SARANG ILMUAN BATIL MEREKA PADA TAHUN 1889 MASIHI DAN DI ANGGAP KONONNYA UNIVERSITI YANG TERTUA DAN TERULUNG DI DUNIA




Maka Masjid Azhar telah di pilih untuk menjadi markaz para ilmuan-ilmuan Orientalis Barat bersembunyi dan berkumpul, untuk menyebarkan fahaman batil mereka kepada orang-orang Islam di seluruh dunia. Manakala Muhammad Abduh ( 1849-1905 ) pula di pilih sebagai Rektornya pada tahun 1889 dengan di beri gelaran sebagai Syeikh Muhammad Abduh. Beliau yang sebelum ini pernah di tangkap dan di halau ke Beirut, rupa-rupanya dari situlah beliau dengan mudah belayar ke Perancis dan menetap di bandar Paris selama setahun. Dari Perancis beliau belayar pula ke England pada tahun 1881 dan menetap di sana sebelum akhirnya kembali ke negara Arab melalui pelabuhan Tunis di Tunisia pada tahun 1884. Beliau belayar selepas itu ke Beirut pada tahun 1888 sebelum pulang semula ke Mesir. Sejarah mencatatkan beliau di buang negeri padahal dalam tempoh BUANGAN itu, beliau berada begitu lama di negara musuh-musuh Allah berkenaan. Pada tahun 1888 beliau di jemput ke Kaherah seterusnya ke Masjid Azhar. Beliau kemudiannya di lantik sebagai Syeikh Universiti al-Azhar pada tahun 1889. Pada tahun 1892 pula beliau di lantik sebagai Ketua Hakim. Nama sebenar beliau ialah Muhammad bin Syeikh Abduh Khairuddin. Beliau lahir pada tahun 1849 di Mahallat Nasr, Daerah Buhairah, Mesir dan sangat di sayangi dan di sanjungi di dunia Barat. Dan kononnya Syeikh Muhammad Abduh ini ialah tokoh yang membawa " Pembaharuan Di Dalam Pendidikan Islam " dan Universiti berkenaan serta Dunia Islam keseluruhannya. Beliau kemudiannya di angkat sebagai Tokoh Reformasi Pendidikan Islam.



MUHAMMAD ABDUH DI IKTIRAF OLEH ILMUAN BARAT SEBAGAI TOKOH REFORMASI DI DALAM PENGAJIAN ISLAM. BELIAU PENCINTA KETAMADUNAN BARAT DAN KERAP BELAYAR KESANA ATAS URUSAN-URUSAN YANG MENCURIGAKAN UMAT



Selepas Muhammad Abduh di angkat sebagai Syeikh al-Azhar, promosi palsu besar-besaran pun di jalankan ke seluruh dunia dengan kerjasama seluruh penjajah-penjajah Barat tidak terkecuali di bumi kita tercinta ini, kononnya '' Universiti ini adalah yang tertua di dunia. Marilah belajar disini, Ianya telah terlalu lama di tubuhkan iaitu pada tahun 906 masihi lagi di zaman kerajaan Mamluk. Ianya juga adalah Universiti yang tersohor dan terulung di dunia. '' Padahal pada tahun 906 ialah tarikh mula masjid itu di bina dan mempunyai Madrasah kecil serta halaqah -halaqah ilmu di dalam masjid seperti kebanyakan masjid-masjid di seluruh dunia ketika itu yang mempunyai tradisi memiliki majlis-majlis ilmu di dalamnya. Masjid Azhar ini di bina oleh Raja Muiz semasa baginda membuka bandar Kaherah pada tahun 969 masihi bersamaan dengan tahun hijrah 358 hijrah. Manakala Masjid Azhar pula di buka buat pertama kalinya pada 7 ramadhan di tahun 361 hijrah bersamaan dengan tahun 972 masihi. Universiti ciptaan British ini juga menggelap dan meminggirkan Kuliah Fadhilat yang masih lagi di ajar di Universiti Deoband, Universiti Damsyik, Universiti Faisal Abad, Universiti Reawind, Universiti Muslim Aligarh dan Lucknow di benua Keling ( Hindi ).



UNIVERSITI DEOBAND DI BENUA KELING, TEMPAT TUK KENALI MEMPELAJARI ISLAM SEBELUM MELANJUTKAN PENGAJIAN LEBIH TINGGI LAGI DI MEKAH


Universiti kesayangan musuh-musuh Allah ini juga menghina keluarga Rasul s.a.w iaitu dengan cara menggelap ilmu tentang nisab dan elaun saraan yang diberikan kepada golongan Ahlul-bait ini, yang mana golongan ahlul-Bait ini di haramkan dari menerima bantuan zakat. Semasa di adakan Seminar Pendidikan Islam di Beirut, anak-anak murid melaporkan yang beliau tidak pernah menunaikan solat walaupun peserta-peserta seminar sibuk mengerjakan solat bila mendapat kesempatan. Pensyarah-pensyarahnya pula ramai terdiri dari orang yang di ragui pegangan agama dan latar belakang mereka. Agenda mereka mudah, bila pelajar-pelajar Unversiti British al-Azhar pulang dari Mesir nanti, pemerintah sekular yang bakal merdeka nanti dan orang-orang kampung yang akan menentukan dasar nanti, bukan graduan-graduan lepasan universiti ini. Graduan-graduan ini akan mengikut sahaja sistem yang di anuti dari penjajah-penjajah Barat tanpa memberi respon dan tentangan. Universiti di bawah seliaan kerajaan Britain ini pula membuat iklan yang anak-anak kita boleh menyambung pengajian di negara Barat kerana ianya menepati modul dan disiplin ilmu yang ditetapkan sama dengan yang sedia ada di universiti ini. Oleh kerana itu ada di antara orang-orang Islam ini akan menyambung pengajian Islam di negara-negara Barat. Jika ini berlaku dan memang sudah berlaku sekarang ini, semakin mudahlah mereka akan memasukkan jarum racun berbisa mereka di dalam minda pemikiran orang-orang Islam. Selepas menjadi alat kepada musuh-musuh Allah ini, beliau pun meninggal dunia pada usia yang tidak terlalu tua di Iskandariah, Mesir ketika berusia 56 tahun di tahun 1905.





UNIVERSITI YANG MENJADI KEBANGGAAN BARAT KERANA BERJAYA MEMESONG PARA ILMUAN ISLAM DARI LANDASAN AL-QURAN DAN SUNNAH SEJAK TAHUN 1889 LAGI. MODUL PENDIDIKANNYA PULA DI TERIMA PAKAI OLEH UMAT ISLAM SELURUH DUNIA





Semasa salah seorang anak murid Tuk Kenali ingin melanjutkan pengajiannya di Universiti ciptaan Britsh ini, Tuk Kenali pernah menegurnya anak murid yang bernama Tuan Guru Osman Jalaluddin Penanti, Seberang Prai yang berdarah anak-anak Raja Daerah Selama dengan berkata : " Man, kalau anta hendak banyak ilmu, anta hendaklah menyambungnya di Mekah, ke pusatnya. " Hasil dari keberkatan pengajian beliau di Kota Mekah, Tuan Guru Osman Jalaluddin Penanti ( 1867-1952 ) berhasil membuka pondok pengajian yang tersohor di Malaysia yang bernama Pondok Penanti. Sekarang Pondok Penanti berada di bawah seliaan Tuan Guru Hj. Salleh Penanti yang merupa antara Syura Dakwah Tabligh Malaysia. Yang mana beliau setiap tahun menghabiskan masanya dengan mendidik umat selama 6 bulan di Malaysia dan 6 bulan di Mekah. Semasa era penjajahan British di Mesir, masjid antik Azhar telah di pilh sebagai pusat alternatif untuk pengajian agama. Ini di buat selepas pihak British mendapati ramai graduan lulusan Benua Keling India, Timur Tengah seperti Mekah, Madinah dan Yaman, juga daerah Syam khususnya Damsyik bila pulang ke tanah air menjadi kerengga yang menggigit mereka sepanjang era penjajahan Barat keatas negara orang-orang Islam . Inilah antara sebab mengapa ulama di era kolonial tahu perkara ini dan terus melarang anak-anak murid mereka membuang masa di Mesir kononnya pergi untuk menimba ilmu.













------------------
KELIHATAN PEMUKA BADWI WAHABI BERGUMBIRA BILA SYEIKH-SYEIKH UNIVERSITI BRITISH AL-AZHAR RERJABAT TANGAN DENGAN WANITA YANG BUKAN MUHRIMNYA

Mesir dahulu yang gah dengan Raja Daerahnya yang bernama Ali Pasha sekarang menjadi negara tunggangan musuh-musuh Allah. Pada tahun 1876 Brtish yang telah berjaya menawan negara Mesir ini telah membina Panggung Wayang atau Pawagam, ia antara yang terawal di dunia. Usaha seterusnya dibuat dengan memecat raja daerahnya yang bernama Raja Abbas kerana di tuduh terlalu akrab dengan Kerjaan Turki Usmaniyyah. Tempat baginda diganti dengan Kamil dengan memakai gelaran Amir Husin Kamil tapi tidak lama kemudian memakai gelaran Sultan. Kes ini sama dengan cara percaturan Iblis British di Semenanjung Melaka, apabila Temenggung Abu Bakar memakai gelaran Maharaja Abu Bakar atas anugerah Ratu Victoria, tapi tidak lama kemudian memakai gelaran sebagai Sultan Abu Bakar. Sebelum Mesir ini di beri kemerdekaan oleh British pada 28 januari tahun 1953, mereka telah berjaya untuk menghasut rakyat Mesir agar menukar bendera mereka dari berunsur Islam kepada unsur sekular pada tahun 1922 dan kemuncaknya pada tahun 1952 British juga berjaya menghasut rakyat Mesir mengguling Raja Farouk pada 23 julai tahun 1952 iaitu setahun sebelum Mesir merdeka kononnya dari cengkaman Barat. Sebelum ini British mewar-warkan yang empayar British sudah berakhir dengan kemerdekan negara-negara jajahannya. Tetapi apa sebenar yang berlaku adalah sebaliknya. Ini dapat di lihat jelas dengan isu Penguncian Pintu Grill di pemakaman Nabi s.a.w dan isu fakta kelabu tentang sejarah penubuhan Universiti al-Azhar ini.










PRESIDEN ATAU SYEIKH UNIVERSITI BRITSH AL-AZHAR YANG BARU, SELEPAS TANTAWI MENINGGAL DUNIA YANG SEBELUM INI MENGELUARKAN ARAHAN PENGHARAMAN PEMAKAIAN HIJAB ATAU PURDAH DI KAMPUS AL-AZHAR. APAPULA YANG AKAN DI BUAT OLEH SI TAYIB INI, APABILA TELAH DI LANTIK MUSUH-MUSUH ISLAM INI KE JAWATAN NOMBOR SATU DI UNIVERSITI BRITISH AL-AZHAR INI. SAMA-SAMA KITA TUNGGU DAN LIHAT.


-------------------
Bagi pelajar-pelajar yang telah datang ke Mesir ini, semuanya di pantau oleh kerajaan British di sana, contohnya pelajar-pelajar dari Nusantara iaitu dari Malaysia. Penempatan atau asrama pelajar-pelajar ini dibina jauh dari Universiti. Apa yang berlaku ini bukan sahaja melibatkan orang-orang Nusantara sahaja malah melibat seluruh dunia. Ini menyebabkan pelajar-pelajar ini sukar untuk berdampingan dengan para ilmuan kampus di sana. Menurut Dato' Haji Abdullah dari bandar Kota Star ( Alor Star ), rumah pelajar dari Kedah, Kelantan dan Trengganu ialah rumah pelajar Malaysia yang terawal di bumi Nabi Musa ini. Menurut beliau bangunan ini di bina semenjak zaman kolonial lagi. Dan pada tahun 1978, rumah Kedah telah diambil alih sepenuhnya oleh kerajaan negeri Kedah dengan cara membeli terus bangunan berkenaan. Ini diikuti oleh kerajaan negeri Terengganu yang pada masa itu di bawah Menteri Besarnya Tan Sri Wan Mukhtar Ahmad yang menjadi MB di tahun 1974-1999. Jika di Mesir, visa dan penempatan pelajar di mudahkan, agar anak jajahan mereka selesa di sana, lain pula yang berlaku di Mekah. Visa Pengajian di tutup, manakala penempatan di robohkan kepada semua orang. Sehingga orang-orang Melayu kita bersama anak-anak buah mereka terpaksa berundur sehingga ke bukit Ajyad dan membuka pusat pengajian alternatif di sana.
--------------------








NAMA DAN BENDERA JUGA DI TUKAR MENGIKUT SELERA GOLONGAN KAFIR MUSUH-MUSUH ALLAH INI. DI SEBELAH KIRI INI BENDERA MESIR YANG BARU, MANAKALA YANG CANTIK DI SEBELAH KANAN IALAH BENDERA LAMA MESIR


Bukan pendidikan Islam sahaja menjadi mangsa rakus British malah nama Mesir yang termaktub di dalam al-Quran dengan perkataan Mesir juga menjadi mangsa penjajah kafir. Nama Mesir ini di tukar oleh kerajaan Britain dengan nama Egypt. Ibu negaranya Kaherah juga di tukar kepada nama baru kepada Cairo. Ini semuanya berlaku semasa penjajahan British keatas negara ini. Mesir yang suatu masa dahulu sebuah daerah yang kaya raya hasil dari gandumnya dari dataran Nil yang tersubur di dunia, sekarang merupakan antara yang termiskin di dunia selepas menandatangani perjanjian Camp David yang antaranya melarang negara ini menanam gandum dan sebagai gantinya di tukar dengan tanaman untuk binatang ternakan contohnya tanaman untuk makanan kuda dan binatang peliharaan lain. Dalam keadaan tiada mempunyai raja dan hasil utama pula seperti gandum di larang untuk di tanam, ekonomi Mesir terus merudum walaupun kerajaannya cuba memajukan bidang pelancongan dan perolehan laluan terusan Suez di kemaskinikan. Madrasah-madrasah dan pembangunan agama dan spritual di abaikan di Mesir, tapi pembangunan Universiti British al-Azhar serta bayaran gaji untuk pensyarah-pensyarah batil ini di ambil peduli, untuk terus menjadi sarang dan markaz golongan-golongan ilmuan batil. Inilah akibatnya apabila terus menjadi alat musuh-musuh Allah, keuntungan nampak kononnya akan tetapi balasan buruk dari Allah Jalla Jalalah pula yang di perolehi.



CAIRO DAN EGYPT NAMA BARU ALA BRITISH YANG SEKARANG MENJADI SIULAN DAN KEBANGAAN ORANG SEKARANG. PADAHAL NAMANYA IALAH MESIR MENEPATI NAMANYA YANG TERCATAT DI DALAM AL-QURAN



Di Kedah dan negeri di sekitar Negeri ( Semenanjung ) Melaka ini walaupun ada segelintar orang-orang Melayu yang tidak mempedulikan syor dan cadangan pihak Penjajah Inggeris untuk menghantar anak-anak mereka ke Universiti ciptaan British ini, tapi musuh-musuh Allah ini tidak berputus asa. Mereka menggunakan orang-orang besar tempatan untuk menunai dan melaksanakan agenda kotor mereka ini. Maka adik Sultan Abd Hamid iaitu Tunku Mahmud menubuhkan Maktab Mahmud guna untuk menghantar anak bangsa kita ke Mesir, bukannya ke Mekah, Madinah, Hindi, Damsyik dan Yaman. Maka arahan dikeluarkan oleh musuh-musuh Allah ini agar pelajar lulusan agama tidak di sekat melanjutkan pengajian mereka ke negara Arab, takut meraka di tuduh memusuhi agama Islam dengan syarat perlu di hantar negara Mesir di al-Azhar yang kononnya Universiti yang tertua di dunia dan tersohor di dunia, padahal baru di asas kelmarin di sebuah Madrasah di masjid lama yang bernama Masjid Azhar. Maka syarat kemasukan ke negara Arab lainnya di perketatkan dan di buat beberapa syarat yang tidak munasabah, untuk menyekat kemasukan pelajar-pelajar ke tempat tradisi umat. Contohnya di Damsyik, Syria di bawah pimpinan Hafiz al-Assad ( 1930-2000 ), dasar tutup pintu dari negara luar di amalkan dengan dasar terasnya Sosialis di amalkan. Manakala di Yaman pula pemerintahan Komunis di laksanakan, ini menyebabkan negara Yaman terbahagi kepada 2, satu Yaman Utara manakala satu lagi Yaman Selatan. Di benua Keling pula di wujudkan konflik agama antara India dan Pakistan Timur dan Barat.


ADIK KEPADA MENANTU RAJA THAI CHULALONGKORN. PENGASAS MAKTAB MAHMUD KEDAH, PLATFORM UNTUK MENGHANTAR ANAK-ANAK KITA KE UNIVERSITI BRITISH AL-AZHAR BUKAN KE UNIVERSITI DI MEKAH DAN MADINAH SELEPAS KESYAHIDAN MAHARAJA MELAYU, SULTAN SYED JAAFAR MUADZAM SHAH



Semua ini di wujudkan oleh musuh-musuh Allah ini untuk memberi laluan kepada Universiti ciptaan mereka untuk menjemput anak bangsa kita ke sana. Bandar Kaherah, tempat yang penuh dengan perangkap bising hiruk pikuk, maksiat panggung wayang terawal di dunia, tarian gelek, kepadatan manusia antara bandaraya yang terpadat di dunia dan seribu satu macam lagi perkara yang tidak sesuai untuk pembelajaran di situ. Sebab itulah kemasukan malang anak-anak bangsa kita ini ke negara Mesir di mudahkan. Sepanjang masa pelajar berada di Universiti batil ini, pengajian dan kuliah agama tidak di wajibkan. Cukuplah dengan mengambil peperiksaan setahun sekali sahaja, tanpa mengenali siapa guru-guru kuliah masing-masing. Maka berlakulah lagi kerokan pada bangsa ini apabila sistem pengajian Islamnya juga telah di rosakkan oleh musuh-musuh Allah ini. Selepas tumbangnya sistem kekhalifahan Quraisy Ahlul-Bait Merong Maha Wangsa dengan terbunuhnya Maharaja Melayu terakhir Sultan Nai Long Jaafar Muadzam Shah ( 1862-1876 ) di Gurun, Kedah pada tahun 1876 masihi, pengkhianatan keatas bangsa ini di teruskan dengan memesongkan tempat pengajian mereka pula dari Mekah dan Madinah.





Anak-anak yang tidak berdosa ini selepas sampai di Bumi Qibti ini pula, akan di beritahu yang Kuliah Pengajian tidak wajib di sini dan ketidakhadiran kesebarang pengajian tidak akan di ambil tindakan. Maka terbiarlah anak bangsa ini di bumi orang tanpa tarbiah guru-guru Mursyid selama kononnya pengajian di bumi asing ini. Maka anak-anak bangsa ini akan membuat hal masing-masing sebelum tiba hari peperiksaan. Tanpa tugasan seperti assingment, esei dan tesis, anak-anak bangsa tercinta ini di takuti, akan menhabiskan masa kepada benda yang sia-sia. Dan memang telah pun berlaku sekarang ini. Setelah pulang ke tanah air, di lantik pula oleh penjajah British menjadi Mufti, Mudir Madrasah, Ustaz-ustaz di pusat-pusat pentadbiran dan lain-lain lagi. Manakala graduan yang pulang dari Hindi ( India dan Pakistan ) dan Jazirah Arab tidak di beri perhatian, malah si laknat British ini tidak mengiktiraf pusat pengajian ini walaupun mempunyai disiplin tradisi ilmu yang tinggi sejak zaman berzaman. Maka dasar British dan penjajah-penjajah Eropah lain ini di teruskan walaupun selepas zaman kemerdekaan negara-negara jajahan ini hatta sehingga sekarang ini.

DAMSYIK ATAU DAMASCUS ADALAH KOTA YANG TERTUA DI DUNIA. IA JUGA ADALAH ANTARA TEMPAT PENGAJIAN ANTARA TERTUA DI DUNIA SELEPAS MEKAH, MADINAH DAN YAMAN



Maka berebut-berebutlah orang-orang Islam menghantar anak masing-masing ke Universiti British al-Azhar untuk belajar disana kononnya. Jika Faculty of Architacture di biarkan kuliah tidak wajib menghadiri kuliah seperti Universiti British al-Azhar nescaya banyaklah bangunan yang akan runtuh akibat pelajar-pelajar dari universiti yang tidak berkualiti ini. Bila graduan Universiti British al-Azhar ini pulang tanahair masing-masing maka berlakulah seperti yang di kehendaki oleh musuh-musuh Allah ini, majoritinya menjadi keldai, lembu dan goyyim mudah di cucuk hidungnya kemana sahaja tuannya pergi di zaman penjajahan dan selepas zaman kemerdekaan. Keruntuhan umat berlaku di mana-mana dan graduan-graduan ini pula tidak berperanan lansung seperti yang di kehendaki oleh Allah dan Rasul s.a.w. untuk membela Umat. Bila graduan-graduan Universiti selian musuh-musuh Allah ini menguasai Kementerian Pendidikan pula, dasar membela Universiti mereka yang korup dan lembab pula di jalankan. Contohnya, mana pelajar-pelajar Universiti dari Cairo, Egypt Firaun ini mendapat C, maka di beri markah B dan mana-mana pelajar yang mendapat B pula di beri markah A, kononnya PENGAJIAN DI MESIR SUSAH DAN BERKUALITI, padahal pensyarah-pensyarah kuliah mereka pun tidak di kenali oleh mereka.





VIDEO TENTANG PENGHANCURAN RUMAH NABI S.A.W. ATAS NAMA PEMBANGUNAN ILMU PENGETAHUAN. DI ATAS RUNTUHAN ARTIFAK BERNILAI RIBUAN TAHUN INI DI BINA PERPUSTAKAN BARU, PADAHAL IA BOLEH DI BINA DI TEMPAT LAIN.



Budak-budak pengajian Islam ini yang semasa di tanah air dulu kagum dengan bangsa Arab ini yang di ketahui melalui kitab-kitab bacaan dan cerita-cerita generasi dulu yang belajar di Mekah, yang orang Arab ini baik, kuat pegangan Islamnya dan berhemah tinggi terkejut dengan apa yang mereka hadapi sekarang ini di bandaraya Cairo Qibti Firaun, kerana apa yang berlaku ini adalah sebaliknya. Sudahlah masa mereka di habiskan dengan aktiviti menjual minyak dhab dan habbatus saudak , jual ikan pekasam yang dibuat sendiri dan lain-lain aktiviti perniagaan, di tubuhkan pula kelab Kembara. Ini menyebabkan pihak Kedutaan Malaysia di Kaherah menyimpan semua pasport pelajar-pelajar Malaysia di pejabat Kedutaan ditakuti budak-budak ini akan melancong keseberang misalnya ke negara Itali dan negara-negara Eropah yang lain sewaktu kuliah sedang berlansung. Kelab Sukan juga di tubuhkan guna untuk budak-budak ini mengisi masa kosong mereka, contohnya di tubuhkan pasukan sepak takraw dan lain-lain. Mereka menceritakan pula selepas pulang ke tanah air, yang orang Arab ini jahat, kasar, tdak menghormati mereka disana sepanjang pengajian mereka kononnya disana. Ada pula sesetengah budak-budak pengajian Islam ini memasuki persatuan Pengakap di sana dan berbagai lagi kegiatan yang tidak ada kaitan lansung dengan kuliah pengajian agama Islam mereka disana.




Semasa rombongan kami sampai di Mesir sewaktu cuti semester Universiti kami di Jordan selam 2 minggu, mereka boleh menyamar sibuk pengajian di hadapan kami cuma 5 hari sahaja. Selepas 5 hari kami bertanya kenapa mereka, " kenapa kamu tidak ke Universiti menghadiri kuliah sebab kami, jika tidak menghadiri lebih dari 3 hari kami boleh di ambil tindakan disiplin dengan di beri amaran. Jika perkara ponteng kuliah pengajian lebih dari 3 hari berlaku juga, pelajar itu akan di buang dari Universiti. " Salah seorang pelajar Universiti al-Azhar memaklumkan kepada kami yang kuliah pengajian mereka di sini tidak wajib, malah untuk pergi ke kuliah dan kampus Universiti pula jauh dan memerlukan 3 buah bas untuk sampai kesana ! Bila kami bertanya kenapa tidak menyewa rumah berdekatan dengan Universiti, mereka memaklumkan yang pihak berwajib sudah menyediakan pangsapuri untuk setiap pelajar negeri masing-masing untuk menginap, contohnya pangsapuri untuk anak-anak Johor, pangsapuri untuk anak-anak Kedah dan lain-lain. Dan jarak pangsapuri atau flet untuk mereka ini memang terlalu jauh dari kampus pengajian. Jadi tidak pelik jika Universiti British al-Azhar tidak mewajibkan kehadiran kuliah kepada mereka. Jika hadir pula ke kuliah kami dapati pensyarah-pensyarahnya mengajar pula dalam bahasa Ammiah atau bahasa sayur yang tidak ada di dalam kitab bahasa Arab. Ini merupakan kesalahan di tempat kami di Jordan dan jika ada pensyarah di tempat kami menggunakan bahasa Ammiah tindakan tatatertib akan di ambil oleh pihak Dekan kerana melanggar etika dan disiplin ilmu di universiti.


SEKARANG PEMAKAIAN HIJAB ATAU PURDAH YANG MERUPAKAN PAKAIAN TETAP ISTERI-ISTERI PARA AMBIYAK, NABI S.A.W, PARA SAHABAT DAN SOLIFUSSOLIHIN SETAKAT PAGAR UNIVERSITI BRITSH INI SAHAJA. TIDAK DI BENARKAN DI DALAM KAMPUS UNIVERSITI ISLAM KONONNYA




Maka berjayalah musuh-musuh Allah ini menipu kita, yang kononnya pelajar-pelajar ini ke Mesir untuk menghabiskan pengajian dalam bidang Teoloji, Syariah dan lain-lain. Cuma Kuliah mengenai hafalan Quran sahaja pelajar-pelajar kita perlu hadir ke kuliah, sebab untuk hafalan al-Quran tidak boleh ada alasan untuk ponteng sebab ia melibatkan hafalan Quran sebanyak 30 juzuk.Kami bertanya lagi, " Jika hendak menghadapi peperiksaan nanti macamana, jika kuliah tidak perlu di hadiri. " Pelajar itu memaklumkan kepada kami, bila peperiksaan sudah hampir lagi 2 bulan, maka kami pun sibuk mengaji ' tution ' dengan guru-guru Pattani dan Indonesia yang sedang menggambil Master dan PHD disana. Soalan-soalan peperiksaan al-Azhar 2 atau 3 tahun yang terkebelakang juga akan di cari dan di kumpulkan untuk dikongsi bersama-sama sehinggalah tiba hari peperiksaan. Bila tiba hari peperiksaan, semasa inilah mereka habis-habisan menjawab kertas peperiksaan, bukan hasil pembelajaran dengan guru Mursyid, Zuhud lagi Karamah tapi dari guru-guru Indon, Pattani dan kertas-kertas soalan ramalan dari tahun-tahun lepas.



Ada satu kisah yang di ceritakan kepada kami tentang seorang pelajar yang sedang menduduki peperiksaan sedang menunggu kertas soalan peperiksaan sedang di edarkan. Dia pun memberi salam kepada pengagih kertas soalan dengan berkata " apa khabar ustaz ". Pengagih kertas soalan peperiksaan itu berkata " saya bukan ustaz awak, ustaz awak tu nun di sana " sambil menunjuk kelibat seorang tua di tepi pintu dewan peperiksaan di luar dewan. Pelajar itu memerhatikan dengan penuh perhatian. Memang ada di situ seorang tua yang sedang menghisap cerut batang paip yang memakai baju kot kusam dan ber 'necktail ' cerah. Dia pun menggagak mungkin orang itulah pensyarahnya selama ini. Dia pun menggangkat tangan memberi isyarat salam mesra dan pensyarah itu pun menjawab isyarat salam itu dengan anggukkan mesra juga. Apa yang anda dengari tadi adalah peristiwa-peristiwa yang benar-benar berlaku hasil dari kerjatangan musuh-musuh Allah yang telah berusaha ratusan tahun lamanya tanpa mengenal penat lelah, demi menghancurkan umat Islam tercinta. Tetapi selepas kejatuhan intitusi kekhalifahan Ahlul-Bait di Timur dan Mekah, usaha mereka bertambah mudah dan selesa. Marilah kita menginsafi diri di bulan yang mulia ini untuk bangun dan mengubah sikap dari menerima sistem dan penulisan sejarah bulat-bulat dan mentah-mentah dari Barat. Sebelum perkara ini lebih memburuk seperti penyakit barah yang secara perlahan-perlahan menghancurkan tubuh badan pesakit. Semoga paparan artikel kali ini lebih memberi pencerahan yang lebih lagi untuk kita menghadapi gelombang hidup yang penuh dengan onar sambil di pantau oleh musuh-musuh Allah ini. Sekian.

34 ulasan:

  1. bior betul??????????????????? adakah maklumat ini sangat reliable?????????

    tapi saya akui rakyat malaysia agak tertutup dalam menerima maklumat!!!!



    ada orang kata, negara syiria tidak lagi menerima kedatangan pelajar luar!!!!
    benarkah begitu????

    WTF emperialis!!!!

    BalasPadam
  2. ya saudaraku living, maklumat ini benar malah kebanyakan pelajar2 di sana kebanyakannya lansung tidak bercampur dgn orang orang2 arab dl sana dan tidak mengenali siapakah guru2 atau pensyarah2 mereka disana.

    ttg syria pula dasar tidak menerima pelajar luar sejak zmn hafiz al asad lagi. jika adapun pelajar kita di sana itupun atas ihsan pegawai imigresen di sana dan terlalu sedikit bilangan mereka.

    tidak lupa diucapkan kullu am , wa antum bil khair.

    BalasPadam
  3. Assalamualaikom Tuanku Megat alJefri...

    Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin saya ucapkan. Terima kasih bebanyak saya ucap kepada Tuanku Megat sebab banyak ilmu yang saya dapat sejak blog tuanku di lancarkan.

    Tak macam sesetengah blog yang mengganggu geng-geng tuanku tu, asyik memapar kajian orang-orang.baratLepas tu dia kata kajian dia padahal itu hasil ekskavasi barat yang tak boleh dipercayai seratus peratus.

    Lepas tu pulak maki hamun, mengumpat dan menfitnah geng-geng tuanku.Lepas tu sorang mokcik yang megat sebut tu,bagitau dia bergurau saja, pastu tinggalkan penulisan jijiknya begitu saja.Nak termuntah saya baca artikel mereka itu.

    Saya tau geng-geng megat ni satu keluaga yang mulia.Sebab saya lihat megat tak berapa melayani mereka ini malah sibuk membaiki umat dan memimpin umat kearah kebaikan dan kesatuan.

    Jadi mak saya bagi kat saya pantun ni untuk khas pada seorang yang mulia seperti megat, dengar ye:

    Pohon Stag didalam Kota,
    Tumbuh dengan pokok kelapa,
    Sudahlah hensem perkasa bijak berkata,
    Di tambah pulak keturunan rasul yang mulia.

    Good bye Megat, selamat hari raya. I like you very much.

    BalasPadam
  4. waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh adik auji...

    selamat hari raya kembali. kullu am wa antum bil khair dan trima kasih atas pantun, maaf sebab lambat balas ulasan auji semlm sbb tertidur, maklumlah letih baru pulang beraya dari rumah isteri di pantai timur dan dari menziarahi member lama jordan ana, ustaz baihaqi YB madrasah pondok pasir tumbuh.

    ttg mokcik sri tu ana kenal dia dan suami serta keluarganya. pensyarah indon tu berasal dari surabaya tapi menetap di kedah.semasa rombongan LASBELA dan mokcik sri indon ini hendak ke phnom penh kemboja dan vietnam tu ana ada masa mereka nak berangkat, cuma pensyarah indon tu yg tak kenal ana.

    tapi biarlah, makihamun dan celaan mokcik sri tu sebenarnya kembali kpdnya. umat berdosa tapi allah maha pengampun, tak perlu di panjangkan perkara2 batil ni.yg penting lani umat dah kenal gunapakai dan menerima pakai perkataan RAJA DAERAH dan mengiktiraf khalifah sultan syarif syah anak "sultan maulana" langkawi tu sebagai raja dan muslim, itupun dikira sebagai satu kemajuan didlm penulisan semula sejarah NAGARA kita.

    kirim salam kat mak auji tu,
    sekian wsslm.

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum...

    Saya pun ada dapat makluman daripada Ustaz yang mengajar kelas bahasa arab, mengatakan bahawa pelajar2 kita yang balik dari Universiti Al-Azhar kebanyakannya penguasaan dan kemaharan bahasa arab mereka sangat lemah. Nak cakap arab pun tunggang langgang dan baca pun tak berapa lancar. Terpaksa mereka balik dan belajar bahasa arab kat Malaysia juga padahal mereka sepatutnya dah pandai berbahasa arab kerana mengaji kat Mesir.

    Betullah apa yang Tuan bongkarkan ttg universiti British al-Azhar ni...

    Kesiah anak2 ummat Islam yang mengaji kat sana, duit habis beribu-ribu, masa terbuang sia-sia, beli kitab banyak2 cuma boleh balik buat pameran je kat dalam almari2 kaca, ilmu yang dapat pun tak dapat nak amal kalau mengaji dengan puak musuh2 Allah ni.

    Sekian wassalam.

    BalasPadam
  6. Waalaikumussalam ewa...

    pembongkaran ini pun utk mmberi peringatan kpd umat khusus anak2 nusa bangsa kita trcinta agar tidak trtipu utk kali kedua.

    spt pesanan tuk kenali, kalau nak mengaji HENDAKLAH MENYAMBUNG D MEKAH, KE PUSATNYA.

    taklupa d ucapkan kullu am wa antum bil khair, wassalam.

    BalasPadam
  7. Salaam Saudara dan rakan-rakan pengunung blog yang hebat ini;

    Saya ada kemusykilan tentang langkah tergesa-gesa PM yang menandatangani perjanjian dengan Singapore baru-baru walaupun isu-isu tak dimasukkan sekali; perkara berbangkitdaripada tanah milik KTMB pun tidak diputuskan mudah-mudah pula diamanahkan kepada timbangtara. Bila masa pula kita boleh percaya geng yang dipengaruhi anak-anak keturunan Nabi Yaacob AS ni? Depa ni sama macam modus operandi masa mula-mula depa jakah/tipu/khianat pada tanah-tanah milik Palestinians ddulu.

    Kita terlalu naive saya rasa itulah puncanya masalah demi masalah melanda bangsa kita. Tengoklah polis kita, cekap betul. Penjenayah bawa dadah 700kg lebih pun lepas sebab polis hilangkan 40kg bukti dadah.

    Satu lagi kes Indon yang melakukan jenayah berleluasa macam kebal aje maklumlah Imigresen pon depa boleh beli. Lepas ni 1malaysia kena jual.

    BalasPadam
  8. salam kembali mohd...


    trima kasih atas prihatin anta ttg masa depan nusa bangsa kita.


    anak2 keturunan nabi yaacob nilah menulis sejarah bangsa kita dan bangsa2 lain tanpa ada hubung kait dgn agama hanif, keturunan ahlul bait memerintah dunia timur serta barat dan sejarah palsu melaka kalah dgn portugis 1511 lawan pulak tu. d tambah dgn pakai parang dgn lembing aja.lps depa ambik tanah kita atas nama cina padahal yahudi yg dah lama menetap d china.buku2 tulisan depa ni pulak menjadi rujukan pensyarah2 batil pula yg mengajar anak2 nusa bangsa kita ttg sejarah bangsa kita anak2 sebagai penganut agama hindu dan budha. tapi lps korek 5 dan 6 lubang d merbok takdak patong wlpn jari patong sekalipun, depa kata bangsa kita kafir jugak dulu2 tapi sembah matahari.


    depa nak konar jugak yg kita ni kafir asal-usulnya.last sekali kita hilang jati diri sebagai anak2 pejuang agama tauhid anak2 nabi nuh dan nabi ibrahim sebelah siti hajar serta yang mulia ummi kanturah.maka jadilah mcm2 kes skrg korup, hasad dengki dan mcm2 jenayah lagi.

    segala kemahiran sebagai bijak serta pintar yg turun dari keturunan pejuang2 agama purbakala d gunakan ke jln yg batil tak kiralah suku indon jawa ka, bugis ka, semenanjung ka dll.harap kita menginsafi diri yg bangsa melayu atau jawi ini asalnya keturunan pejuang2 agama yg hebat merentasi masa, sempadan serta waktu dan bukannya penyembah berhala spt d europe,tibet, benua amerika dan india.

    sekian kullu am waantum bilkhair.

    BalasPadam
  9. Assalamualaikm Ya Habibullah Tuanku Megat,

    Bila nak keluar artikel baru dan satu lagi artikel ni saya rasa kita boleh photostat banyak-banyak letak kat semua IPTA dan IPTS. Ini agar semua orangv tahu bahaya dan kebusukan Universiti setan ini merosakan agama Islam.

    Dan kawan saya bagitau di Kedah sekarang
    Universiti Insaniah dah mula di masuki yahudi. Sesiapa yang pakai hijab purdah akan di beri amaran tindakan tatatertib betul macam Megat beritahu. Iaitu mulai bulan ini takboleh pakai purdah lagi di Insaniah.

    Saya harap banyak perkara lagi akan di beritahu dan di bongkar selongkar
    oleh Megat. Jumpa lagi di artikel baru, i miss you.

    BalasPadam
  10. waalaikumusssalam adik auji...

    kullu am wa antum bil khair.


    nak bongkar dan selongkar ni tunnggu habis bulan sywal dululah. pesan kat mokcik sri tu, nak gaduh2 tunggulah habis bulan syawal dulu, nauzubillah hi min zalik.


    tunggulah artikel seterusnya slps sywal ni, lagipun ana bulan syawal ni tak habis2 org jemput mai jamuan hariraya , boleh kata tiap2 hari. jamuan merong lah, jamuan dato johari baharomlah, jamuan paduka sri sultanlah, muziumlah, arkib negaralah, perpustakanlah, jamuan keluarga long putralah, mb lah. yblah dan mcm2 lagi, tapi alhamdulillah rezki allah.


    ttg al-azhar ni bukan kolej insaniah saja dah ikut cakap dia, tapi kebanyakan institusi pengajian tinggi d malaysia. pondok derang kedah yg antara tersohor d malaysia pun dah berani praktik arahan syaitan dari univesiti al-azhar ini. ustazah yg mengajar di situ yg sblm ni sudah lama memakai purdah pun ada yg skrg membuka purdahnya.


    ttg artikel tu sabarlah nak. allah bersama2 dgn orang yg sabar.

    BalasPadam
  11. Assalamulaikum Megat,

    Patutlah budak-budak yang balik dari al-Azhar ni makan guna tangan kiri. Wlbgmanapun buat saudara Megat syabas atas artikel ini.

    Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin...moga maju jaya.

    BalasPadam
  12. waalaikumussalam che wood...

    lepas ni kita harap anak2 bangsa kita d hantar belajar agama ke tmpt yg sepatutnya....iaitu d india , pakistan, yaman, jordan dan syiria jika ke mekah dan madinah ada masalah visa oleh geng2 wahabi.

    bila org tanya mengaji mana ? depa selalunya akn jwb dgn bangganya, kat cairo, egypt.padahal asalnya kaherah, mesir dan bukan pi mengaji pun tapi pi ambik periksa. astagfirullahal azim.

    semoga kita semua selamat dari tipudaya musuh dunia dan akhirat.

    BalasPadam
  13. Tidak semua pelajar Azhar yg dok pi sana semata2 utk amik periksa shj sebaliknya ramai juga yg pergi bertalaqqi. Klu boleh tuan Megat kena bersikap adil dgn tidak hny tahu mengecam shj sebaliknya perlu juga disebut peranan dan sumbangan ulama2 silam yg ada disana.

    Misr 'Ardul Kinanah' masih lg ada menyimpan khazanah ilmu disamping buminya yg penuh barakah hasil dr perjuangan Anbiya' dan ulama silam. Disana masih lg ramai ulama2 sebagai tempat utk bertalaqqi sebagaimana yg ada di India, pakistan, Yaman, Jordan atau Syria. Buminya byk menyimpan jasad2 ahlu bait dan ulama2 silam yg cukup terkenal.

    Pokok pangkalnya adalah kpd diri sendiri, mahu menuntu ilmu atau mahu berseronok2. Dimana2 shj mmg akan ada kerosakan yg dibuat oleh manusia. Maka itu tidak ketinggalan juga Misr yg penuh dgn suasana sosialnya. Tinggalkan keseronokan dan tumpukan kpd urusan menuntut ilmu adalah tanggungjawab semua penuntut ilmu tidak kira di Mesir, Pakistan, India, Jordan, Yaman dan sebagainya. Perbezaannya ialah SUASANA tempat tersebut.

    Ala kulli hal syukran atas artikel ini yg mendedahkan pembongkaran tarikh mula kewujudan Universiti al-Azhar dan perjalanan kewujudannya yg menyebabkan ia menjadi sebegitu rupa hingga ke hari ini.wslm...

    BalasPadam
  14. waalaikum salam warah matullah saudara zack...


    terima kasih atas teguran anda zack, semoga anak nusa bangsa kita yang tidak berdosa serta menjadi mangsa keadaan ini selamat dunia dan akhirat. budak-budak kita yang tidak berdosa ini sebenarnya duduk di dalam suasana yg telah di rancang oleh musuh2 Allah.

    memang ada yg pergi bertalaqqi kerana semua masjid spt di malaysia ada kuliah agama slps solat maghrib. sbb budak2 tupun ada yg pi sembahyang d masjid. tapi ada yg tidak pergi sembahyang d masjid dan tidak mengenali guru masjid tadi. dan ada stghnya menyambung pengajian di rumah guru yg mengajar di masjid tadi. tapi pokok pangkalnya tidak sabit dgn kuliah pengajian dari professor dan pensyarah di universiti berkenaan.

    apa2 pun umat berdosa dan allah tu maha pengampun. sekian.

    BalasPadam
  15. Saudaraku Megat Al-Jefri,

    Pakaian seragam imam-imam masjid negara kita sama dengan pakaian seragam Sheikul Azhar yang lalu, arwah Sheikh Tantawi. Apakah ini melambangkan sokongan tehadap dasar sekular?

    BalasPadam
  16. saudaraku salmi yg d muliakan...

    sebenarnya pakaian seragam yg anta tengok yg d pakai oleh imam2 masjid negara sebenar lansung tidak bercirikan islam .Malah pakaian mereka lebih kpd meyerupai pendita yahudi dan kristian.

    bermula dgn topi tiada ekor KONONYA SERBAN NABI S.A.W. dan jubah belah tengah hingga kebawah dgn meleret2 kelantai menutup buku lali KONONNYA JUBAH NABI S.A.W. Semua ni di convert dari sunah nabi spt pihak thai dan british mengCONVERT dan mengoter bangunan2 merong d indochina dan indonesia kpd unsur batil dan tidak islamik.

    sekian trima kasih atas soalan yg bernas ini.

    BalasPadam
  17. Salam kepada tuan blog,

    Saya merupakan penuntut 'Universiti British Al-Azhar' seperti yang tuan gelarkan.

    Saya tertarik dengan apa yang tuan nukilkan pada ruangan ini.Pada saya,tidak semua keadaan yang digambarkan di atas adalah realiti kami di sini.Juga mengenai sejarah permulaan Universiti Al-Azhar Asy-Syarif.Jika apa yang tuan paparkan itu dari sumber yang sahih,tidak mengapa.Tetapi jika ianya adalah rekaan yang seakan-akan mahu memburukkan imej Universiti Al-Azhar Asy-Syarif ini,maka perlulah bertanggungjawab dengan setiap kata yang dilafazakan.

    Mengenai keadaan di atas,ianya hanya berlaku pada segelintir masyarakat pelajar di sini.Oleh itu,tidak haruslah di hukum kepada semua sekali.Adapun,tentang kehadiran ke kuliah,tidak di nafikan kedudukan rumah pelajar adalah agak jauh dari kuliah.Dengan menaiki bas yang sarat dengan penumpang,adakala bas tidak berhenti sepenuhnya yang menyebabkan kita perlu melompat apabila hendak turun.Ini merupakan cabaran dan dugaan yang perlu di hadapi oleh masyarakat penuntut di Universiti Al-Azhar Asy-Syarif ini.Tetapi,jika dilihat pada keadaan di Universiti Al-Azhar Asy-Syarif peringkat cawangan,iaitu di negeri-negeri Mesir,boleh dikatakan setiap hari para penuntut menghadiri kuliah masing-masing.Ini adalah berbeza seperti yang didakwa di atas.

    Mengenai visa pelajar di sini.Ianya jua suatu perkara yang sukar.Sebelum ini,para penuntut di Universiti Al-Azhar Asy-Syarif peringkat cawangan,perlu melalui beberapa halangan sebelum memperolehi visa.Pada mulanya,perlu mengisi borang,kemudian setelah menghantarnya,kita perlu menunggu untuk Muqabalah(perjumpaan) dengan Amnu Daulah(ketua polis negeri) untuk dia menanyakan beberapa soalan.Setelah selesai,kami perlu menunggu adakala hampir sebulan untuk mendapatkan visa itu.Proses ini boleh memakan masa hampir 2 bulan lamanya.Adakah ianya perkara mudah untuk mendapatkab visa pelajar di Mesir ini?Buka minda,tanyalah hati.

    Selain itu,beberapa rentetan peristiwa telah berlaku pada masyarakat penuntut Universiti Al-Azhar Asy-Syarif ini.Sekatan untuk menyambung pengajian di peringkat Universiti Al-Azhar Asy-Syarif telah berlaku.Antaranya dengan pemansuhan Sistem Mu'adalah,Imtihan Qabul(ujian kelayakan).Adakah begitu mudah untuk anak muda masa kini melanjutkan pengajian mereka di Universiti Al-Azhar Asy-Syarif?Sedangkan,sistem Mu'adalah boleh di jalankan di universiti lain di timur tengah.Sesuatu yang pelik jika katakan kemasukan ke Universiti Al-Azhar Asy-Syarif adalah mudah.

    Selain itu,kami di sini juga tiada apa-apa bantuan khas seperti biasiswa atau bantuan pengajian.Jika ada pun,adalah zakat dari Majlis Agama mengikut negeri masing-masing.Ini merupakan cabaran bagi mereka yang ingin menyambung pengajian di Universiti Al-Azhar Asy-Syarif ini.Tetapi, perkara ini bukanlah penghalang bagi kami.Syukur Alhamdulillah kepada Allah Yang Maha Esa yang sentiasa mengurniakan rezeki kepada hamba-hamba-Nya yang menuntut ilmu agama pada jalan-Nya.

    Mengenai fakta sejarah Universiti Al-Azhar Asy-Syarif ini,kita boleh kaji semula adakah ianya benar atau salah.Sekiranya benar,tahniah kepada tuan kerana berjaya membongkarkan satu perkara yang begitu menggemparkan.Tetapi sekiranya tidak,bertanggungjawablah di Mahkamah Allah nanti.

    Sekadar ini sahaja perkongsian saya di ruangan maya ini.Mohon maaf jika ada tersalah bahasa,ayat yang menyinggung perasaan.Sesunggungnya manusia itu bersifat lemah dan sentiasa perlu berhajat pada Allah Yang Maha Esa.

    Sekian...,=)

    BalasPadam
  18. Assalamualaikum,,,

    bolehkah saudara Megat Al-Jefri beritahu dari manakah sumber rujukan entry ini? jika buku sebutkan nama buku tersebut, jika internet sebutkan url tersebut,,,

    sekian, terima kasih.

    BalasPadam
  19. assalamualaikum...salam sejahtera,saya tertarik dgn ulasan yg panjang lebar dari saudara megat aljefri di atas..saya sebagai bekas pelajar syria dan uni.alazhar rasa terpanggil utk memberi maklumbalas terhadap maklumat2 yg sebahagian besarnya tersasar dari kebenaran dan fakta sejarah.tidak terkecuali semua universiti termasuk uni2 di jordan,di yaman,di maghribi,di madinah,di mekah dan di mesir semua nya mengamalkan sistem yg di buat di barat dari segi pembahagian fakulti2,percampuran antara lelaki dan perempuan dlm kelas(kecuali alazhar) dan lain2 lagi.jadi tak timbul bahawa uni alazhar di asaskan atau di pengaruhi oleh british atau mana2 penjajah barat.mengenai lepasan2 alazhar yg lemah dalam bahasa arab,saya akui bahawa sebahagian dari mereka lemah dan tidak berkemampuan,tetapi ia bukan berpunca dari sistem ala barat atau pengaruh barat di uni. alazhar atau jarak asrama yg jauh spt yg didakwa oleh saudara megat aljefri, tetapi ia adalah berpunca dari pelajar2 itu sendiri yg malas belajar dan malas bergaul dgn penduduk dan ulamak tempatan.utk pengetahuan saudara aljefri kebenyakan pelajar alazhar tinggal dekat dgn tempat belajar mereka iaitu di madinah buuth alislamiyah yg hanya 10 minit jika menaiki bas.saya nak tanya saudara megat,berapa ramai pemimpin agama dari malaysia dan nusantara serta dari negara arab yg menjadi lepasan uni. alazhar yang menjadi pamimpin dan pakar rujuk umat islam.bahkan ulamak2 yg hebat dijordan yg menjadi guru2 kepada guru2 saudara megat sendiri sebahagian dari mereka adalah lepasan dari alazhar.jadi sekiranya saudara megat cuba memperlekeh2kan ulamak2 alazhar,sama lah macam saudara memperlekehkan guru2 saudara sendiri.saya nak tanya adakah guru2 saudara akan memihak kepada saudara dengan tuduhan2 saudara tersebut,saya yakin mereka akan tidak mempersetujui anggapan saudara tersebut.malahan sekiranya tuduhan saudara itu benar,maka tuduhan itu adalah terkena kepada saudara sendiri seperti meludah ke langit terkena muka sendiri,kerana saudara adalah lepasan universiti yg juga metodnya lebiih kurang sama dgn universiti2 lain di timur tengah,jadi saya nasihatkan saudara supaya berhati2 dalam menghukum sesuatu.satu lagi di syria,penghantaran pelajar malaysia ke sana masih berjalan,mmg ada sekatan tetapi jumlah nya masih ramai melebihi 300 org pelajar,jadi tidak benarlah dakwaan saudara sama sekali.jadi setakat ini dulu,sekian wassalam.

    BalasPadam
  20. Assalamualaikum w.b.t……
    Mudahan tuan empunya blog berada dlm keadaan sehat dan sejahtera di bawah naungan Allah Tuhan yg memiliki jari yg menaip blog ini….
    Tertarik dengan tajuk gah yg telah dipaparkan oleh tuan dlm blog yangbakal dipertanggungjawab kelak ini….jadi telah saya baca berulangkali….mencari kebenaran di sebalik segalanya yang telah tertaip di sini….
    Maaf kiranya mencelah dan mungkin sedikit mencemar ruangan suci ini…..tertarik dengan tujahan fakta pertama tuan yang mengatakan masjid al azhar dibina di celahan kota gelek …tahniah kerana berjaya menggambarkan betapa jeliknya masjid tersebut di mata tuan….
    Skop pemikiran dan logic sebenarnya terlalu luas kalau difikirkan….Cuma mahu atau tidak kita meluaskan mata dan akal utk menilainya…..
    Tidak bolehkah tuan berfikir relevannya atau skop lain…atau hujah lain masjid itu dibina di tengah2 khalayak kejahilan itu?....mungkin tuan bermain dgn sebarang kemngkinan…..mari kita tgk kemngkinan lain…..
    -al azhar dibina di situ utk mensucikan semula akhlak kejahilan org sekeliling…sekurang2nya bagi masyarakat yang gila gelek…(bagi tuan) takut dan segan tuk melakukan lagi perkara sedemikian sekiranya laungan-aluangn azan bergema dan juga laungan ilmu yang sering dibaca dan diajar oleh para masyaikh disitu……kenapa kalau ia dibina di situ?...adakah bagi tuan harus kita jauhkan puak yg sedemikian dan teruskan bina masjid dikalangan penempatan ahli syurga seperti tuan?.....seharusnya dari segi logik….tempat gelaplah yang harus disuluh…..bukan tempat yang cerah…
    dan dari segi hukum pula….setahu saya yang tak sebijak tuan ini…hanya tempat tidak boleh dibina bangunan di atas kuburan sahaja…..jd tempat gelek terkeluar dari perbahasan……
    Dan ingatlah tuan…Nabi jugak tidak turun dikalangan semua orang itu dan beriman….melainkan mereka masih lagi jahiliah….

    BalasPadam
  21. Kenapa bercerita mengenai pelajar yang member alasan kuliahjauh dgn menaiki 3 biji bus itu?....tuan tahu ada pelajar yang berulang alik dari kaherah ke tanta yang perjalanannya sahaja mengambil masa beberapa jam untuk ke kuliah…beliau berbuat demikian semata-mata tidak mahu terlepas talaqi kitab di masjid jijik bak kata tuan itu di kaherah…..mahu campak ke mana sejarah cerita ini?...

    Tuan…jangan hanya kisah anak-anak melayu sahaja yang tuan banci..pernah tuan berjumpa remaja-remaja arab keluaran al azhar yang bekerja sebagai pemndu teksi?...penjual?...peniaga?...pengawal ?...buakn jQAf seperti yang diwar2kan tuan….sijil mereka tak bernilai seperti tuangambarkan…tapi demi agama….demi lmu dengan harapan tak ada masyakat jahil dan gelek lagi…mereka tetap teruskan pengajian….sekurang2nya di akhirat esok…mereka boleh menjawab di man dihabiskan umur mereka semasa muda….terfikrikah tuan akn ini?...saya yakin…..anak-anak arab graduan al azhar 30 juzuk yang bawa teksi itu lebih mulia dari dari tuan yang hanya ada blog ini….Cuma mereka ada teksi…dan tuan ada blog…

    Jangan samakan langit Jordan yang suci tu dengan mesir yang penuh sampah ini tuan….anak-anak di sni perlukan sedikit masa sambail kuliah utk menyara hidup…..dan sekiranya kelas diwajibkan jugak…memerlukan puluhan bangunan untuk menampung pelajar yang sedia ada….tuan fikir…orang lain tak Nampak seperti tuan Nampak?...tak pernah fikir seperti mana tuan fikir?...Cuma mungkin mereka tidak punya blog utk meluah rasa sebagaiman tuan….

    Bahasa ammi…ya…tuan menyentuh tentang ini bukan…saya yakin…yang tuan sendiri di rumah tidak mnggunakn bahasa baku ntuk bermuamalat dengan sahabat2 dan keluarga bukan…..tidakpernah saya jumap di sini kitab2 yang menggunakan bahasa sayur sebagaimana tuan cakap…melainkan ianya sekadar bahasa pertuturan biasa orang disiniuntuk muamalat seharian…salahkah utk mmpunyai bhasa sayur sendiri?...dan ingat…tanpa menguasai bahasa baku tuan tak akan memahami butir percakapan bahasa “sayur” itu….

    Pernah tuan belajar di mesir?..saya cabar tuan untuk belajar di sana dan rasai kesusahan yang ada….dan belajarlah jugak erti keterbukaan…pernah tuan salami kenapa anak-anak di sini berniaga mencari duit sampingan?...berapa jutakah kerajaan mulia memberi bantuan kepada mereka sebulan?...dengan susah payah mereka dating ke sini bergadai bergolok utk mendapatkan ilmu…sayang….hanya denagn beberapa kerat ayat tuan telah melupuskan semua kebaikkan yang mereka ada…..naif ~

    Tolong buktikan pada umum…lampirkan nama….kuliah….dan sebagainya….bukti syikeh azhar yang menghisap curut sebagaimana tuduhan tuan…sesiapa jugak boleh bercakap tanpa bukti….lagi2 di medan blog yang sepi tanpa muka tuan empunya blog yang suci ni…..

    Teorinya mudah…..untuk menggambarkan betapa sucinya university kita….haruslah menulis bahawasanya unirversiti milik orang lain itu jijik dan buruk….mudah bukan?...begitu jugak untuk menggambarkan diri kita cerdik…cukuplah mengatakan orang sekeliling anda bodoh….tersiratnya yang tinggal…hanya anda yang bijak….dan tidak keterlaluan jugak seandainya saya katakana yang tuan hanya mencari glamour di medan yang glamour….banyak lagi bahan yang boleh tuan cerita yang lebih bermanfaat….

    Akhir kata…..renungkanlah….kenapa Tuhan memberi kita dua telinga dan 1 mulut….untuk kita lebih memerhati dari terus bercakap…..lalu masuk ke blog….sekian…..

    BalasPadam
  22. Waalaikumussalam semua, terutamanya kpd meentuncleyakcob,kembara sufi dan ibnu sham ...

    wah mengamuk nampak, maklumlah rahsia dah bocor sbb moralnya lain kali jgn hantar anak2 cucucicit kita ke universiti british ni sbb banyak lagi universiti2, pondok2, pasentren yg telah d upgrade menjadi kolej universiti dan universiti.

    ianya lebih islamik atau ori takpayah berjam2 naik bas kekuliah spt kata ulasan dari meentuncleyacob seolah dari ipoh ke KL jauhnya meentuncleyacob, naik bas takbrenti serta padat mcm tinsardin dan cakap pula bahasa arab ammi sayur. dahtu pulak spt ulasan kata dari kembara suci pelajar azhar jadi malas , ....yelah dah kuliah tak wajib baik tidur dan pi main serta cari duit saja jual pekasam, minyak dhob dll lagi, umat dan mak ayah bukan tahu..he,he,he.kata ulasan ibnu sham pula masalah visa, biasalahtu protokol spt d malaysia dan negara2 lain lebih kurang begitu juga. dan kata meencleyakcob bahasa arab ammi sayur d sana. .... semuani takjadi masalah jika mengaji di tempat bumi hijaz dan syam dll.

    lani toksah dok mengamok beladiri, pi baiki balik nu, imam pakai serban tiada ekor mcm pendita kafir dan syiah. pastu pi baiki jubah tebal belahan serta meleret2 tutup bukulali, anak2 islam gadis bohsia bersalaman dgn jantan bohjan dajjal rempit spt presiden al-azhar tu. juga fikirkan msjid2 skrg kosong.

    dan kpd saudara adajugaktu ...

    utk makluman anta entri2 al-azhar takperlu anta rujuk mana2 , anta pi sendiri kesana hariraya d dlm masjid azhar tu. penuh lelakiperempuan bercampurgaul bebas dgn anak2 main belon semasa solat raya aidulfitri dan adha. dahtu ada yg solat pakai kasut.

    tapi allah itu mahapengampun lagimaha penyayang. wsslm.

    BalasPadam
  23. Assalamualeykum....tajuk KHUTBAH pada hari ini ~BARUA SAKA DIALAM MELAYU/YAHUDI.
    Anta Jeffri ana minta maaf mungkin tajuk ni panas sikit,sapa makan cuka,dia yang rasa masamnya...Buat ditujukan pada IMNU SHAM,KEMBARA SUUFI,MEETUNCLEYAKKOB DAN SEPUAK DENGANNYA..nAMA AL AZHAR BAGUS,ALI PUN BAGUS,SAMI PUN BAGUS..yang tak bagus samada tuannya saje..PROF HASAN DAN HARUN DIN JUGA BELAJAR KAT SANA.Tapi sebelum tu depa mengaji kat Perlis...PONDOK LAGI U.Salahaddin yakni akula pernah belajar perbandingan agama dengan dia..memang diakui ada tenaga pengajar ada Yahudi,ajar kitab.Masalahnya ada sebahagian pelajar yang balik disana bawa perangai jus Melayu(Malay JEw)maafya..Syekh Deedat dan Doktor Muhamad Zakir Naik tak mengaji disana..pun berjaya.Persoalannya adakah jika ke dua dua tokoh ini mengaji di Mesir akan mampu berdepan dengan hujahan ahli kitab?Salahadddin tak jumpa lagi yang balik Mesir,pelajar Melayu mampu berhujah seperti mereka?Baiklah..My Friend kat Mesir mesti pernah baca Kitab Yusuf Qardawi..AL ISLAM,HUWAL ISLAM ,MIN SUJAUWARUHU,WAMIN SUMAQAUWIMASU,WAMIN SUMASADIRU ,AL ISLAM WAL SUNNAH WAL HADIS..KAU ORANG TERJEMAH SENDIRILAH...YANG KE 2.MESIR BUMI ANBIA PENGELUAR GANDUM.Lani pi mana ladang gandum tu?adakah Ikhwanul Muslimin pemalas tanam gandum?habis kenapa gandum Amerika bagi sedekah disana?mudah saja sebab gandum yang dihantar kemesir kualiti gred murah (CHOKIA)BAGI MAKAN RAKYAT DISANA.Sapa berani protes..Apa!pelajar Al Azhar kena auku sampai beku?..Salahaddin sangat benci pada sebahagian kecil lepasan Al Azhar yang menyertai ulama muda dan hakim Syariah di Malaya.. kerana lambat,lembab dan lembam bagi menjalankan urusan bidang kehakiman syariah..TAU MENTEKEDARAH GAJI SAJA..PASAI TU DOK LALI/LALIQLALLOQ,MENGANTUK AJE..BUKTINYA DEPA DAJAI ORANG DALAM KES SEKSYEN 15 UNDANG UNDANG KELUARGA ISLAM DALAM BAB BERTUNANG..PANGLIMA SALADDIN ADA MENUNTUT PERBICARAAN DENGAN HAKIM,PEGAWAI MAHKAMAH KELUARAN AL AZHAR SANGAT MELAMBAT LAMBAT PERBICARAAN,MUNGKIN PAKAT DENGAN PEGUAM UNDANG UNDANG KELUARAN MESIR MAKAN DUIT KAMSIN..KOMISYENLA.DARI 2007 SAMPAI LA TAK SELESAI..NI SEMUA AKIBAT BARUA YAHUDI MESIR NI.SALAHADDIN HANYA KELUARAN NUSANTARA BERHUJAH DI KANDANG SAKSI PUN,PUAK AL AZHAR TERDUDUK..PENDEK KATA PUAK AL AZHAR NI BILA BALIK DOK CONG ORANG KAMPUNG BOLEH LA..CANANG DIGREE ATAU PHD YANG DIMILIKI..KENA IKUT PAKAI TESIS ALA YAHUDI BARU LULUS(BUKAN ANA KATA TAPI PROF HARUN DIN KATA)NAK MARAH PI MARAH DIA..PHD TERBANG.INSYAALLAH ,DEPA SEMUA TAK TAU YANG DEPA DUK BICARA NI DI MAHKAMAH ADALAH CICIT MAHARAJA AYUTTHAYA..BILA BERKUASA NANTI,ANA AKAN PANGGIL PUAK PUAK NI DIBICARAKAN DI MAHKAMAH TERTUTUP SYED ALANG ALLAUDIN .KAMU YANG MENGIKUT YAHUDI ADALAH..ALLAH KATA PERUMPAMAAN WAJA ALAHUM MIN HUMURRODAH WAL KHONAZIR,WA ABADAT TOGHUT,ULAIKA SYARRUM MAKANAH,WAADOLLU ANSAWA ISSABILA..DAN INNA SHARROD DAUWABI,SUMMUMBUKMUM LAZI,LA YAQQILUN...TAK PUS HATI AYAT ALQURAN NI,BUAT ISRAK DAN PI MARAH ALLAH,BUKAN SALAHADDIN YANG KATA..Jadi pesan ana,belajarlah dan berhati hati ppada kalian semua..Mohon maaf sekiranya terkasar bahasa dan mencuit hati..ana bukan nak gaduh dengan sesiapa..ana cakap ada bukti..salam.

    BalasPadam
  24. ASSALAMUALEYKUM..bANYAK SEKOLAH PONDOK DIASASKAN DI KEDAH,KELANTAN,PERLIS,PULAU PINANG DAN UTARA PERAK DIASASKAN OLEH TOK GURU DARI MEKAH,YAMAN ,MADINAH.DARI AL AZHAR AKAN DATANG DAN SEDANG SEDANG TUNGU,TK MUNCUL MUNCUL LAGI...TANYA ORANG KAMPUNG YANG BERUSIA AWAL 75 DAN 80.TANYA BAB JISIM DAN JIRIM DALAM BAB MENGENAL TUHAN ...MEREKA AKAN MEMBERIKAN JAWAPAN YNG HEBAT DALAM ISTILAH SAINS MODEN HARINI BERKENAAN JISIM DAN JIRIM..MEREKA RATA RATA SEMUA TAK PERNAH BELAJAR SEKOLAH RENDAH,CUMA PONDOK AJA DAHULU...BILA TANYA SAPA TOK GORU ?JAWAB MEREKA SIPOLAN SIPOLAN BELAJAR DAN DUDUKBERGURU DI MEKAH 20 TAHUN,BALIK BUKA PONDOK...DEPA TAK KATA TOK GURU DARI AL AZHAR..SEDIH......

    BalasPadam
  25. mualaikm slm salahaddin...

    hebat sungguh ulasan anta kali ini, syukran and wslm.

    BalasPadam
  26. Assalamualaikum wbt...

    Jisim dan jirim? Apa itu sebahagian dari sylibus dalam Kitab tauhid Sekolah Agama Johor yang kini dah 'dikebumikan'?

    Kalau benar apa yang dikhabarkan, kawan bersyukur sebab tak menyambung pengajian kat Al-Azhar......

    Cuma cabut lari dari Maahad Johor dan terus kerja sebagai pemandu teksi....

    BalasPadam
  27. ASSALAMUALEYKUM..Buat Saudara Det James Doakes.Sebenarnya pengertian jisim dan jirim itu adalah tentang zarah dan atom bahan samada pepejal cecair atau gas...Orang Tua Tua dahulu mengaji pondok di kedah dalam bab tuhan Allah mereka diajar..Allah itu tiada bertempat,tidak boleh dibayang,diangkat,diilhamkan dan sebagainya...ataupun berjasad kandungan jirim dan jisim.Walllahualam..bab sekolah agama di Johor tu,Salahaddin tidak tahu..

    BalasPadam
  28. walaikumussalam saudara det.james...

    memandu teksi lebih mulia dari dok menipu org kampung kata mengaji d cairo

    dan kpd saudara salahaddin maaf jawab sbb lani ana dok sibuk tadi d pulau selat dan pulau tuba area pulau2 langkawi nih.

    BalasPadam
  29. maaf lewat jawab antum semua sbb ana skrg ni sibuk dok tinjau gugusan pulau2 langkawi ni, minggu depan baru balik.

    BalasPadam
  30. slm......pi belajar kat cairo lah egyp la puluh2 tahun....balik telanjang!sampai airport K.L.I.A kopiah serban semua hilang,sunnah pon tarak nampak! yang hampa pakai bikini yahudi pakai cord pi ceramah..serban jubah kurta pon korang malu nak pakai secara umum......patut lagi mendalam tentang ilmu agama,lagi harus laa korang amal kan sunnah nabi S.A.W!

    BalasPadam
  31. Assalamualeykum..Ana nak tanya kat sini jika ada pelajar ekonomi dari u Al Azhar...mari kita bincangkan kadar cukai setiap barang di Malaysia,amnya...dijemput semua mengira kos contoh seperti susu bayi ,aneka jenis keropok berbungkus,gula dan sbgnya..contoh gula..harga RM 2.10...adakah harga kilang 80 sen?cukai subsidi RM1.00.jumlah Rm1.80.baki 30 sen,pemborong mungkin 25 sen dan 5 sen untuk peruncit bagi setiap kilo yang diniagakan untung....mari kita semua umat Melayu tak kira siapa pun kita....kira setiap cukai yang dikenakan separuh untung pada siapa?...dan siapa pula menjadi mangsa kerakusan ini?Silakan guna otak kiri dan kanan anda sekarang...siapa yang menindas kita dan anda semua....jawapan mestilah satu dan tiada dua ..wassalam.

    BalasPadam
  32. ssalamualeykum..Ana nak tanya kat sini jika ada pelajar ekonomi dari u Al Azhar...mari kita bincangkan kadar cukai setiap barang di Malaysia,amnya...dijemput semua mengira kos contoh seperti susu bayi ,aneka jenis keropok berbungkus,gula dan sbgnya..contoh gula..harga RM 2.10...adakah harga kilang 80 sen?cukai subsidi RM1.00.jumlah Rm1.80.baki 30 sen,pemborong mungkin 25 sen dan 5 sen untuk peruncit bagi setiap kilo yang diniagakan untung....mari kita semua umat Melayu tak kira siapa pun kita....kira setiap cukai yang dikenakan separuh untung pada siapa?...dan siapa pula menjadi mangsa kerakusan ini?Silakan guna otak kiri dan kanan anda sekarang...siapa yang menindas kita dan anda semua....jawapan mestilah satu dan tiada dua ..wassalam.


    CUKAI SYBSIDI LEBIH LA

    BalasPadam
  33. X abes2 nk fitnah...
    Mereka ke sana utk blaja agama...
    Kamu?
    Mana kamu dpt maklumat ni..
    Kamu ade buat kajian...
    Pergi sendiri ke sana...
    Bukak kitab sejarah lama...
    Pergi ke british...
    Cari maklumat yg sahih?
    Ade?
    Kalau xde dok diam je...
    Jgn nk mengada...
    Then ilmu yg kamu pkai tu semua dr mana?
    Penulis yg tulis buku solat tu semua dr mana?
    Xke mereka semua tu graduan dr al azhar...
    Kitab2 kita pon byk rujuk sana...
    Ummul Qurra dll...
    Jgn sewenang2 fitnah ulama...
    Pasal hukum salam wanita tu...
    Kamu ade buka kitab fiqh?
    Kamu ade buat tarjih...
    Fiqh 4 mazhab dll...
    Ade tgok fatwa2...
    Jgn nk buat andaian melulu kalau kamu xde bukti...

    BalasPadam