Nabi s.a.w. bersabda : Sampaikanlah daripadaku walaupun satu ayat. (Sahihain)

Rabu, 17 November 2010

ONE KHALIFAH : SURAT TUNTUTAN 1, YM TUANKU NAI LONG KASIM IBNI NAI LONG AHMAD ZURIAT DAN WARIS DYMM MERONG MAHA WANGSA KEPADA PEMBESAR-PEMBESAR NAGARA

---------------


KOTA STAR IBU KOTA KUNO KERAJAAN PURBA KELUARGA QURAISH AHLUL-BAIT DI TIMUR DARAH ZURIAT SYARIFAH MARIAM AL-JEFRI MERONG MAHA WANGSA YANG MENYIMPAN SERIBU SATU MACAM KISAH SUKA DUKA KESULTANAN ISLAM MELAYU TUA



MEMBINA NAGARA DAULAH KHALIFAH ISLAM YANG SATU MERUPAKAN KEWAJIPAN KEPADA KITA SEMUA
-------------------
------------------------
Salam Aidul Adha semua, Kullu Am Wa Amtum Bil Khair. Sempena hari yang mulia ini, atas permintaan kawan-kawan marilah kita hayati surat resmi " Tuntutan Aset Dan Takhta Duli Yang Dipertuan Sultan Mahmud Syah Yang Maha Mulia Di Negeri ( Semenanjung ) Melaka Pada Hijrah Nabi S.A.W 1067 Tahun Hijrah " di siarkan. Semoga kita faham dan memahami maksud hidup kita selama ini. Menyebarkan Islam sejauh dan semampu yang boleh seperti semangat yang di tunjukkan oleh DYMM Tuanku Merong Maha Wangsa di bawah pemantauan seorang Amir atau Khalifah yang akan menjaga kemaslahatan diri, keluarga dan negara kita. Yang Mulia Tuanku Nai Long Kasim walaupun sudah berusia lanjut, demi kehebatan dan ketuanan Melayu Raya telah berkali-kali meluangkan masa, diri dan harta beliau untuk memberitahu kita semua tentang sejarah realiti kita yang sebenarnya. Datuknya YTM Nai Mud merupakan cucu Maharaja Melayu DYMM Sultan Syed Jaafar Muadzam Shah dan Penghulu Tajar, Kota Star merupakan ketua kepada Panglima Nayan dan Panglima Awang Pho. YTM Nai Mud juga merupakan Pejuang Kemerdekaan menentang penjajahan British.
----------------
------------------
-----------------------------
Datuk kepada Yang Mulia Nai Long Kasim ini juga merupakan orang yang bertanggungjawab melantik Nai Badlishah ( 1894-1958 ) yang sebelum itu di halau dari istana ke kampung Tualang, Kedah untuk menjadi Sultan Kedah Darul Aman yang ke dua selepas kematian Raja Boneka Abdul Hamid pada tahun 1943, walaupun mendapat tentangan yang hebat oleh anak-anak kerabat Manjalara anak cucu cicit Raja kafir Thai Bangkok, Chulalongkorn, yang merupakan isteri kedua kepada Sultan Abdul Hamid ( 1864-1943 ). Selepas baginda berjaya membawa masuk tentera Jepun ke kawasan Changloon, Kedah, baginda YTM Nai Mud pun menggunakan pengaruh ketenteraan Jepun untuk menentukan siapakah sebenarnya berkuasa keatas dasar istana selepas pengusiran pengaruh British dan Thai keatas Semenanjung Melaka ini. Sekian dan dengan ini di persembahkan Surat Tuntutan dari Dato' Bendahara iaitu Yang Mulia Tuanku Nai Long Kasim ibni Almarhum Nai Long Ahmad, semoga kita tahu siapakah pemilik asal kawasan Nusantara, Benua Siam atau Indo-China, Lautan Hindi hingga ke Sri Lanka dan Madagaskar sehinggalah ke kepulauan Oceana iaitu Australia, New Zealand, Hawaii, Solomon, Fiji dan lain-lain serta Timur Jauh, wassalam.
--------------------





SUDAH TERANG LAGI BERSULUH GAMBAR RAJA SIAM KEDAH SYBURI MERONG MAHA WANGSA DI DALAM PETA PERANCIS 1754 M JELAS TERPAMPANG MEMAKAI SERBAN, BERJUBAH DAN BERJANGGUT



KATA YTM TUANKU NAI LONG KASIM : " SAYA SERTAKAN PETA SIAM MALACCA EMPAYAR ISLAM BENUA SIAM KEDAH UNTUK PERHATIAN YAB "


KATA YTM TUANKU NAI LONG KASIM : " SAYA SERTAKAN LAMBANG EMPAYAR ISLAM BENUA SIAM KEDAH UNTUK PENGETAHUAN YAB ". INI ADALAH LAMBANG KEKHALIFAHAN SIAM KEDAH SIMPANAN RAJA DAERAH TURKI USMANIYYAH DARI MUZIUM TOPKAPI, ISLAMBOL @ ISTANBUL, TURKI



LAMBANG EMPAYAR TERATAI SYARIF SYAH QURAISY DARI BANI HASYIM AHLUL-BAIT AL-JEFRI MERONG MAHA WANGSA KEDAH TUA



21 ulasan:

  1. Selamat Raya Haji....Tuanku Megat,

    Artikel yang menyeronokkan, siap dengan Surat Resmi Tuntutan Takhta, kalau dapat tu jangan lupa kami di sini.

    BalasPadam
  2. Saya lupa naktanya kenapa sesetengah blogger dengki dengan perjuangan family Tuanku Megat?

    Teruskan perjuangan, apa jua orang nak kata.Kami penyokong setia Megat berharap Megat tabah menghadapi tuduhan-tuduhan yang tidak berasas dan tidak mempunyai matlamat hidup seperti Si Pondan Semantani dan Ibnu Rusydi Pok Kera itu.

    Semoga Allah merahmati Keluarga Nabi s.a.w Megat AlJefri.

    BalasPadam
  3. Selamat Hari Raya Haji kembali saudara che wood...

    depa tu bukan dengki cuma depa terkejut
    dgn SURAT TUNTUTAN tu sambil tercarut-carut, meracau-racau dan mengutuk ana siap dengan muka tak malu buh dlm artikel terbarunya, setahu ana kami takpernah pun mengutuknya, dia yg terhegeh2 minta bahan kajian ana sambil memaki hamun ana. maklumlah dapatlah siapkan ARTIKEL BARU SAMBIL KUTUK, MENGUMPAT DAN MAKIHAMUN.bila kutuk, mengumpat dan makihamun org kononnya hujah ilmiah tapi dia tak ngaku penulisan celupar maklumlah siapa nak ngaku berak tengah jalan.sebenarnya dia kata kat dirinya sendiri.

    Ana takpernah pun kata kat dia sbb takut dia nangis, maklumlah lembut. yg sorang lagi tu asyik dgn sejarah segenting kranya semua org tahu, sungguh melucukan, sampai che wood pun tahu....tapi dia belagak pandai sejarah ha, ha, ha.Tu baru surat tuntutan 1, kalau mai surat tuntutan 2 dari raja kami nai long kasim mati ka apa terkejut. tapi ana biasa saja santai tak terasapun kutukan mereka itu, jgn che wood risau. sbb pengalaman dari kecil lagi pergi rumah ke rumah ziarah umat berbagai jenis manusia yg kutuk pun ada dan minat puji pun ada.

    wlpn ada amaran nabi supaya jgn menyakiti org lain, tapi 2 org ni masih lagi belum mendapat hidayat, ya allah pilihlah 2 org ini menjadi insan yg mulut tak celupar dan tidak meneguk air yg keruh, aaamin yarabbal alamin.

    BalasPadam
  4. Salam Megat sayang.......
    Boleh tak siarkan surat terbuka ke 2, tak sabar saya nak membacanya. Sebab surat Dato bendahara tu tarkhnya bulan September, tentu dah ada Surat Tuntutan ke 2.

    Tentang Pendawa Lima atau Pondan Lima lani dah jadi Seman Pondan Tani dan Pok Kera tu saya tau sangat mulut JAHAT mereko tu. Tapi dulu abang Megat sayang tak jawab pun sebelum ini, lani baru jawab sebab abang Megat pada saya seorang yang banyak ilmu dan penyabar.Ikut diorang ni fahaman orang putih yang Melayu kito ni dulu bukan beragama Islam tapi Hindu dan Budha.

    Apa-apa pun tak terlambat juga saya nak ucapkan selamat Hari Raya Korban.

    BalasPadam
  5. Alhamdulillah...

    Amin... yarobbal alamin.

    (^__^)

    BalasPadam
  6. waalaikumussalam cik SOFEA...

    ttg permintaan kawan2 dan saudari sofea cikmek molek ini akan ana tunaikan, SELAMAT HARI RAYA KORBAN KEMBALI. tapi ada yg minta ana siarkan artikel shj. dan lebih panas lagi ada yg minta ana siarkan artikel, surat resmi dan PERGERAKAN AKTIVITI KELUARGA MERONG ni.

    tapi apa2 pun ana PERLU bermesyuwarah bersama keluarga adakah ana perlu atau tidak menyiarkan aktiviti atau pergerakan keluarga diraja merong ini utk tatapan umum.

    ana juga tidak lupa akan menyiarkan artikel jawapan khas ttg ulasan dari soalan panjanglebar dari saudara fairus nnti, insyaallah.

    BalasPadam
  7. waalaikumussalam yg di muliakan saudara herman...

    trima kasih atas sumbangan anta kpd mangsa banjir rakyat kedah tempohari. KL sana tak mai banjir ka? ....hutang budi d bawa mati.

    BalasPadam
  8. DEEDAT berkata...
    Assalamualaikum.Tahniah saudara.Saya percaya dan yakin anda telah buktikan dengan terbaik sekali sejarah dan orang orang Siam Melayu pada harini.Diharapkan pendaftaran anda berjaya,insyaallah.Disini,saya nak berkonsi sesuatu yang boleh direnungkan bersama.Sebenarnya,kehebatan orang orang Siam Melaka amat hebat.1:Oang Melayu Siam amat pandai main panjut atau kumbloi(belon udaralah)aruah datuk,pernah ceritakan yang moyangnya critakan bahawa ,jika almarhum Sultan Jaafar Madazam Shah tidak dibunuh,kemungkinan besar kita mempunyai tentera udara (belon Udara).Ini adalah rancangannya yang dicuri penjajah selepas menawan Beruas dan Kinta dan Semenanjung Siam.Secara logiknya Eropah Ada m 4 musim,Negara seperti penjajah jerman perancis,Britain dan belanda telah mencuri teknologi dan dibawa balik ke Eropah.2:Hasil pemerhatian saya terdapat ilmu paramedic kita diciplak mereka.Mereka tinggalkan pada kita (PETUA).Sebenarnya perubatan kita melangkaui perbatasan.Saya pernah berdialog dengan pakar kedoktoran Hospital Kuala Lumpur semasa pemilihan anggota paramedic.Berbagai persoalan yg diajukan pada saya bagi orientasi berikut.Saya ada membuat kajian kampong tentang seni perubatan silam.Hasil penelitian saya namakan kajian tersebut sebagai V –MEDIK BERMAKSUD PERUBATAN KAMPUNG. Saya gabungkan ilmu yang dikutip disekitar asia dan benua india.Sebagai contoh bengkong wanita bersalin,Eropah menciplak menjadi baju bagi membentuk tubuh badan(body slim).ini adalah warisan kita yg dibawa pulang keeropah.3.Contoh yang lain ialah terkena racun ular,mengikut perubatan moden hanya vaksin bisa ular
    Disuntik doctor bagi melawan penyakit tersebut,sama seperti penggunaan kuman cacar bagi melawan penyakit cacar.Buktinya ada seorang lelaki di daerah Pendang maut dipatuk ular hamper 2 tahun lalu(lelaki Cina)mangsa koma dan pengsan sambil tangan nya memegang ular tersebut sampai ular itu mati dicekik beliau,surat khabar ada gambar itu,saya tunjukkan pada doctor yang belajar diluar Negeri dan bertanya kepadanya mengapa?jawabnya tidak tahu.Saya menjelaskan bahawa dengan ilmu perubatan V MEDIK BAHAWA MANGSA TIDAK AKAN MATI APABILA HEMPEDU ULAR TERSEBUT DIBERIKAN PADA BELIAU.orang orang Melayu Siam ini amat terkenal dengan pakar translit bahasa eropah dan asia. Lagumana ceritanya?begini orang orang parsi selepas islam menggunakan aksara huruf arab bagi menggantikan tulisan parsi kuno.orang melayu siam turut menggunakan aksara arab ini bagi membaca alquran dan tulisan jawi serta mengarang kitab bahasa kawi.Kita dengan mudah membaca aksara parsi dengan tulisan jawi.Banyak teknologi diambil dari parsi dibawa ke kalaha dan shahri nao.Bangsa parsi amat hairan bangsa kita mam pu mempelajari budaya dan percakapan mereka.Tuan tuan nak tau ka?dengan bahasa jawi kita boleh mempelajari bahasa dunia dengan mudah.,.banyak contoh nak diberikan nanti,saya simplekan saja.Tau jawi baca quran mudah,mudah baca quran mudah belajar parsi,hazara Hindustan arab,pashtun ,Uzbek,avestan Sanskrit Aryan jerman, perancis ,bahasa cina dan lain lain..tuan tuan kajila..betul atau tidak..nanti saya berikan contoh lain lagi. Bersambung nanti episode seterusnya.ALLAH BUKTIKAN KEBENARAN.

    BalasPadam
  9. Assalamualeykum.Terima kasih dan tahniah kepada saudara Megat Al Jefri kerana menyiarkan artikel minggu lalu.Disini saya ingin berkongsi dengan saudara tentang satu catatan silam.Baiklah saya teruskan pada cerita seterusnya...Merujuk pada nama MALAYSIA kemungkinan besasar MALAYSIAM atau MELAYU SIAM .XIAN,XIAMMEN,Siam,MALAYSIAM=MALAYSIA.
    Mari kita renungkan sejenak<ANAK HANG JEBAT bernama HANG NADIM.HANG NADIM berkata,ampun tuanku,setelah banyak mati orang Melayu jadi bengteng serangan todak,apakata tuanku tukar pakai batang pisang<(salahaddin ubah sikit dialog ni,bagi kita pikiaq).R...atau S..... bodoh pun berkata ,betui juga.Saya tengok pada catatan Srikandi dan saudara Megat dan dari sumber ilmiah memang kita dah ada meriam ,senapang ,kapal perang ,duta ,peta navigasi.Boleh kata kejadian Hang Nadim pada zaman atau tahun 1600 masihi.KITA ada empayar hebat,Mellaka.Semua orang Melayu tau Melaka,pendek kata tau belaka.
    PERSOALANNYA,MACAM MACAM PERKARA KITA buat MASA KITA SANGAT MAJU DI WAKTU ITU.Awat todak tu bahaya sangat ka?Pakai batang pisang ja.TAK ADA BOM IKAN?PUNYA CANGGIH TEKNOLOGI PUN BOM IKAN TAK ADA.Maju lagi budak lani buat bom bila raya mesti putus dan buta,bila bom ikan discharge sendiri(sumber PDRM).Tengoklah penjajah pebodo kita dengan batang pisang sampai buat filem hitam putih,kejadian kat Singapura dibawah perintah orang Johor dan sultan Johor.Pikiaq tengok punya bangang punya sultan,tak dapat pikiaq nak guna batang pisang,yang Melayui harini pula percaya bulat bulat,kita tak boleh buat bom ikan?mana satu yang betul,tanyalah Merah Siluncai.
    SINGAPURA ATAU SEPULTURA?
    Baiklah tentang dongeng Melayu pimpinan penipu Melayu,saya lihat dari pengalan saya yang pernah menjelajahi pulau pulau di pan tai barat dan timur serata selatan Malaysia,tak jumpa Tok singa atau singa,pulau hutan semenanjung tak ada menatang singa,yang ada biawak,cicak,ularr dan lain lain serta Babi Hutan.Singa saya tak jumpa pun,tapi Orang Melayiu nidok percaya sampai la ada singa di SInga Poorah macam percaya rukun Islam dan Rukun Iman.. Al Pikiaqla....
    Keimanan pada Gheehin dan Hai San.
    Disini saya nak ulas dari beberapa buah blok tentang perang Larut,(bukan Saya kata tapi blok yag kata)antaranya betulkah ada perang larut semasa pemerintahan Sultan Jaafar Madazam Shah III?macam ada konspirasi /yang saya tahu orang ini adalah suku kaum cina Hokkian yang ada muslim dan ada saudara mereka dari puak Hokkian yang tidak Islam.Depa adik beradik buat apa nak gaduh lagipun orang cina sangat menghurmati Maharaja Mereka yang berdarah Melayu monggol China..;Pi Tanya orang Cina depa tau sapa penipu sejarah harini,depa tau sapa sultan dan raja pembelit..Hokkian Bagan Lang memang ada di taiping kamunting.selisihan faham mungkin ada,sampai nak perang ni apa cerita!tambahan pula berlaku pada zaman raja raja lanun....Selepas Nai Long Jaafar....pasai tu orang orang Cina sangat mematuhi arahan Maharaja Mereka sampaila walau empayar dah hilang,tapi masih tunduk dan hurmat pada Merongmahawangse.SATU HATI O.Orang Cina yang saya sembang,mereka masih simpan suratkhabar berbahasa cina tentang anak cucu dan salur galur raja mereka yangturun sebagai anak cucu dinasti ming dan Manchu ini,,,bercampuran Melayu Siam ini...

    BalasPadam
  10. Iktiqod Bible dalam bahasa Melayu terjemahan ABDULLAH mun????
    YA AYYUHALLAZI NAAMANU INTUTI U FARIQON MINALLAZI NAUTUL KITAB,YARDUKUM BAQDA IMANIKUM,KAFIRIN.maksud,,,Wahai orang orang yang beriman,janganlah kamu mengikuti sebahagian ahli kitab kerana khuatir kamu akan disesatkan mereka setelah beriman....menjadi kafir(kapiaq).KOMEN SAYA ,nah cuba tengok ayat ni dan berimanlah wahai Melayuku jagn ikut penulis Biblel Abdullah MUN??kerana, osaya bimbang politik dan agama apabila dipisahkan maka tuan tuan ketuanan Melayu akan ikut INJIL MATIUS , SUURAH 14,AYAT 14 YANG BERBUNYI POLITIK DAN AGAMA PERLU DIPISAHKAN ,...dan selanjutnya. tak boleh campur beb.......Bangsa Melayu perlu pilih diantara 2 surah diatas samada nak tiru Islam atau Kristian? Dalam kepercayaan dan keimanan...dalam berpolitik......Sekian .....renung renungkan ...

    BalasPadam
  11. Assalamaleykum,buat semua pembaca sekalian nosantara.Saya disini akan terus bersama angkatan Merong.Salahadin akan terus memberi maklumat yang disinpan sekian lama untuk pembaca blok sekalian tanpa takut dan gusar..Serangan fakta diteruskan...antara keluarga dan salasilah Merong yang perlu anda tahu lagi ialah,Tok Guru hj AhmadRobat,Pondok Chegar Kedah,PonDok Pak Ya bt 16 Pdg Lumat Kedah,Keluarga Hj Abdullah Fahimdan Pondok Pakteh Hasyim Permatang Tinggi C Kepala Batas P.Pinang,Pondok Hj Sulung Kg Cemara Sik Kedah,Pondok Kg Pisang Kota sarang Semut Kedah,Pondok Hj SUlung (Hj Ahmad)Trang dalam wilayah Thai.Pondok Langgar Sultan Muhammad 1.Pemimpin terkenal turunan ini pada masa ini.Mahfuz Omar,Presiden Pas Fadzil Noor,Dr Affifuddin,Dr Mahathir,Pak Lah Badawi,BEKAS KHADI PERAK HAJI RADHI PARIT BUNTAR dan ramai lagi...nantikan selanjutnya catatan Merong KISAH BENAR DAN PENGEMBARAAN KELUARGA MERONG BERJALAN KAKI DARI INDIA KE MEKAH..

    BalasPadam
  12. ALLAH HUAKBAR ALLAH HUAKBAR,LABBAAIT KALLAHU HUMMALABBAIT.....YA ALLAH SELAMAT DAN PERMUDAHKAN PERJALANAN HAMBAMU KE MEKAH YG DAIF INI..PERTEMUKAN DENGAN KELUARGAKU DI PERJALANAN KAKI INI..SAMPAIKANLAH AKU DI JABAL QUBBAIS.MASJID KEDAH DAN MASJID KELANTAN DISANA.BAGI MEMBUKTIKAN MAHARAJA BABUR DAN TURUNAN SYEIKH UMAR MIRZA INI BERSAMBUNG DENGAN NASAB MERONGMAHAWANGSA...NAMA SEBENAR BELIAU ADALAH HJ WAHAB B HJ AHMAD B ABDULLAH B HUSSIN BIN ENNUI B ANYAI B NAI AWA B SYED ALANG ALLAUDIN(PANGLIMA BUKIT GANTANG DAN MAHARAJA AYUTTHAYA/AYODDYA INDIA.BELIAU BERASAL DARI PONDOK CHEGAR PENDANG.KEMUDIAN MENETAP DI BUKIT INDERA MUDA BT 5 TANAH LIAT BUKIT MERTAJAM..PERJALANAN HAJINYA SEORG DIRI MENAIKI KAPAL DARI PULAU PINANG KE INDIA..BERMULA DI INDIA TUANKU NAI LONG HJ WAHAB PERGI KE AYODDYA(MASJID BABRI).DISANA DIA BERTEMU DENGAN KELUARGA BABUR SHAH...BELIAU MEMBAWA SALASILAH YANG DIHAFAL DENGAN INGATAN YANG CUKUP KUAT..APABILA DIA BERTEMU KELUARGA BABUR DAN BEGUM DISANA BELIAU DAN KELUARGA BAHADUR BERSAMA SAMA MENZIARAHI HAMPIR SEPARUH KAWASAN BENUA INDIA SELAMA 6 BULAN.ANTARA KAWASAN YANG DIZIARAHI SHIMLA,PESHAWAR,AGRA,KARACHI ISLAMABAD,SEGENTING KHAIBER DAN BANYAK LAGI..DARI BELIAU JUGA SAYA BELAJAR SEDIKIT SEBANYAK BAHASA URDU,ARAB,PASHTOON,DAN SEDIKIT KONSONAN UZBEK,HAZARA,PARSI DAN MASIH MENGINGATI HINGGA SEKARANG.APABILA BELIAU TIBA DI DAERAH YANG DIKUNJUNGU BELIAU AKAN MENETAP BERSAMA DATUK SEPUPU MOYANG MOGHUL INDIA..PADA SUATU KETIKA DI SEBUAH MAKAM DIRAJA MONGGOL,TERDAPAT 1 POHON KAYU YANG MEMILIKI BUAH KAYU YANG AMAT PELIK..POKOKNYA TIDAK BERDAUN/HANYA RANTING SAHAJA MENGELUARKAN BUAH SEGI 6 DAN LEPER SERTA RINGAN..(MAKAM SEORANG ALIM KEMUNGKINAN RAJA MONGGOL YANG ALIM)ADA COP SEPERTI TENGKORAK PADA SISINYA.APABILA LURUHNYA PADA MALAM HARI..BUAH TADI AKAN HILANG ...KECUALI PADA ORANG YANG BERSIH HATINYA IA AKAN TERHENTI PADA ORANG TERSEBUT...KHASIATNYA....BERSAMBUNG..

    BalasPadam
  13. aSSALAMUALEYKUM...DARIPADA NAMA DIATAS DAN TOKOH TOKOH TADI ,MEREKA DAN MOYANG MEREKA BANYAK MEMBUAT KEBAJIKAN SEPERTI WAKAF MASJID ,TANAH SURAU,DAN TANAH KUBUR ORANG ISLAM.JADI SAYA NAK TANYA SEMANTANI ,MERAH SILUNCAI,SRIKANDI ANONYMOUS DAN PEMBACA YANG PRO MEREKA..BERANIKAH ANDA TANYA TOKOH TOKOH INI KETURUNAN MERONG INI SEBAGAI BUDDA DAN HINDU?SALAHADDIN AKAN TUNGGU MENYERANG BALAS..DAN KOMEN TUAN TUAN YANG MEMUSUHI ORANG ORANG ALIM TUANGURU INI...JASA MEREKA DAN ANAK MURID MEREKA BERIBU ORANG DAN ADA YANG MEMEGANG JAWATAN BESAR PADAHARI INI..ANDA CUMA ADA BUKU BKA,AHLONG BAIK<,...KALAU UNTUNG JANGAN LUPA NAK BERZAKAT////,SEKIAN WATIKAH SALAHADDIN.

    BalasPadam
  14. waalaikumussalam tuan SALAHADIN... AL AYUBI melawak aja...

    trimakasih kerna membri semangat, tunjuk ajar dan ilmu yg menyegarkan umat. nanti ana akn siarkan cacatan anta dlm artikel kalau boleh, insyaalah.

    jumpa lagi d artikel ana yg seterusnya nnti sbb lani ana terlalu sibuk upacara penyampai sumbangan mangsa2 banjir dari berbagai pihak luar kedah yg dtg mengerumuni kedah skrg ini.

    wasslm.

    BalasPadam
  15. assalamualaikum... boleh ulas tak nanti tentang isu tuntutan pulau pinang tu?

    terima kasih

    BalasPadam
  16. waalaikum salam puan amni...

    ttg pulau pinang tu kecik aja berbanding dgn tuntutan merong family keatas asia tenggara dan timur jauh serta kepulauan oceania.

    sebenarnya puan amni isu pulau pinang telah ana ulas di dlm artikel yg lalu, yg mana duit pajakan itu sebenarnya bukannya bukannya pajakan, tapi d rampas oleh light dgn kerjasama abdullah mukaram konon sultan dari kekuasaan sultan syarif syah.

    manakala duit 10 ribu tupulak utk pemberontak abdullah mukaram dan ahmad tajuddin almarhum melaka serta tunku anum yg menetang kesultanan kedah tua khalifah sultan abu bakar syah ligor.

    nanti ana akn keluarkan artikel khas ttg sapa tengku anum pemberontak yg kononnya pejuang nusa bangsa dan hubungkait depa ni dgn perampasan pulau pinang dari kesultanan kedah tua.

    wsslam.

    BalasPadam
  17. selamat datang saudari amira poyos ke kota dan alam merong ini.

    ana juga mengalu-alukan kedatangan anti serta kawan nusa bangsa ke kota ana yg tak seberapa ini.wasslam.

    selamat tahun baru hijrah 1432.

    BalasPadam
  18. • Lahirnya "BANGSA MELAYU":

    (1) Baginda (Raja Muzaffar Shah 1 / Maharaja Phra Ong Maha Wanser) berkenan menerima Talqin menanggung bebanan Agama Islam atas dirinya sepertimana kewajipan yang terkandung dalam Kalimah Taqwa. Lalu Sayyid Syeikh Abdullah Al-Qumairi hadir ke hadapan Baginda, kemudian Talqin ia Dua Kalimah Syahadah 3 kali, lalu diikuti oleh Baginda 3 kali, lalu Syeikhnya menukar nama Baginda kepada: "Raja Muzaffar Shah" serta membimbing dan melatih Baginda kepada asas pendirian ilmu dan amalan menumpu sepenuhnya kepada memelihara Agama, Diri, Keturunan, Harta Benda dan Wilayah Takluknya.

    (2) Baginda dan Gurunya serta sahabat2 mengIslamkan pula Para Pembesar Istana serta rakyat jelata secara MASSAL.

    (3) Mereka semua dikumpulkan di dalam satu kumpulan yang asal menerima Agama Islam kemudian disatukan sebagai "Ahli Jawi Bangsa Kebangsaan Berpegang Teguh Agama Islam", di sinilah mula lahir harapan dari kalangan "Ahli Jawi Jadid" yang ingin kewujudan generasi bangsa manusia Agong menjadi satu keturunan, satu agama dari kelompok Ahli Jawi Jadid dalam hidup dan kehidupan berkembang biak memenuhi ruang pelosok dunia dalam tamadun kemanusiaan, di sinilah mulanya kewujudan: "BANGSA MELAYU" di Negeri Atas Angin dan Bawah Angin (Dinasti Nusantara).

    (4) Baginda Tuanku Raja Muzaffar Shah adalah manusia Agong yang Pertama dari Kelompok Bangsa Keturunan Manusia Agong (Melayu), maka dari;

    "Agama Islam lahir Melayu,
    Nobat Sultan Raja Melayu,
    Raja Melayu Bapa Melayu,
    Anak Melayu Warga Melayu"

    (5) Baginda dan Gurunya melakukan proses cantuman pelengkap sehingga menjadi sebati, satukan keturunan Bangsa2 yang terdapat dalam Wilayahnya, melahirkan satu sahaja keturunan yang rasmi ISLAM MELAYU MELAYU ISLAM, jadi Satu Keturunan Satu Bangsa Satu Agama hingga qiamat, lalu Baginda mesyhurkan ke Dunia Antarabangsa dengan rasmi bahawa keturunan Islam Melayu Melayu Islam (Warga Melayu) yang berpegang teguh kepada asas pendirian hidup dan kehidupan mereka itu tidak terhenti atas sesuatu susunan atau langkahan setiap masa.

    (6) Selepas wafatnya Sayyid Syeikh Abdullah Al-Qumairi, Guru Murabbinya (Manusia Agong yang terpilih di akhir zaman) Sultan Aulia' Sayyid Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Al-Jilani Qaddasallahu Sirrah segera datang menziarahi makam Sayyid Syeikh Abdullah Al-Qumairi beberapa kali di Puncak Gunung Jerai (Padang Tok Syeikh), serta mengunjungi Baginda Tuanku Raja Muzaffar Shah, lalu mengangkat Baginda menjadi Pengasas Pendirian Daulah Kebesaran Manusia Terpilih sebagai Ketua Pemerintah yang memakai pakaian Daulah Kebesaran Manusia Agong, lalu diNobatkan membawa gelaran "SULTAN" di Alam Melayu. Lalu dibuat pengisytiharan Raja Pertama memakai nama: Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Tuanku Sultan Muzaffar Shah, Raja Pemerintahan Negeri Kedah, kemudian Baginda Tuanku dimasyhurkan sebagai Pengasas Pendirian Kesultanan di Alam Melayu.

    (7) Dengan sebab yang demikian itu tidak boleh dinafikan bahawa Baginda Tuanku Sultan Muzaffar Shah adalah "BAPA MELAYU".

    (8) Oleh yang demikian.. wujudnya "MELAYU" adalah SELEPAS kedatangan ISLAM 531Hijrah/1136M (Dinasti Nusantara) dan BUKAN sebelum kedatangan ISLAM... mana2 Bangsa yang menerima Islam samada India, Cina, Kadazan, Parsi, Monggol, Arab, Iban dan lain2 di alam ini di namakan "MELAYU"...

    (9) Ada sesetengah mengatakan dirinya "Masuk Melayu" @ "Masuk Jawi" setelah ia menerima Islam sebagai Agamanya.

    (8) Wilayah Gugusan Kepulauan Melayu di antara Negeri India dan China disebut "ALAM MELAYU"

    "ISLAM MELAYU MELAYU ISLAM"

    BalasPadam